Історія релігійРелігія

Несторіанство

Несторіанство — це християнська конфесія, що виникла в Малій Азії та Сирії, акцентуючи на незалежності божественної та людської природи Ісуса Христа. Вона стверджувала, що ці дві природи існують окремо, утворюючи дві слабо об’єднані особи. Після засудження вчення Несторія на Вселенських соборах в Ефесі (431 р. н.е.) та Халкідоні (451 р. н.е.), несторіанство стало розкольницькою течією християнства.

Несторіанство

Первісне вчення несторіанства передбачало, що під час втілення Божественне Слово було пов’язане з повністю самостійною людською істотою. Це викликало обурення з боку ортодоксальних християн, оскільки воно заперечувало повноцінне боговтілення і зображувало Христа лише як натхненну Богом людину. З V століття всі головні гілки християнської церкви об’єдналися в засудженні несторіанства, підтверджуючи, що Христос є єдиною особою, яка поєднує в собі повноцінну людську і божественну природу.

Розвиток і переслідування

Після того як Перська церква в 424 році проголосила свою незалежність від інших християнських церков, вона змогла уникнути підозр у співпраці з іноземцями. Під керівництвом Варсуми, митрополита Нісібіса, Перська церква прийняла вчення Феодора Мопсуестійського, головного несторіанського богослова, як основне догматичне підґрунтя. Це закріпило несторіанство в Перській церкві, особливо за патріарха Бабая (497–502).

Несторій був анафемований Другим Ефеським собором у 431 році через відмову від використання титулу «Богоносець» для Марії, вважаючи, що це підриває реальність людської природи Христа. Після закриття імператорським указом школи Едеси у 489 році, несторіанці переселилися до Персії, де створили нову школу в Нісібісі, яка продовжувала ті ж традиції.

Несторіанство в перській та арабській культурах

До кінця V століття в Персії було сім метрополій і кілька єпископств в Аравії та Індії. Після арабського завоювання Персії (637 р.) халіфат визнав Церкву Сходу як окрему релігійну громаду, надавши їй правовий захист. Несторіанські вчені зробили значний внесок у розвиток арабської культури, і патріархи часом мали значний вплив на правителів.

Церква процвітала під халіфатом більше трьох століть, проте поступово втрачала культурне лідерство. До кінця X століття в халіфаті було 15 метрополій та 5 провінцій за кордоном, включаючи Індію та Китай. У Китаї несторіанська громада процвітала з VII до X століття, а в Центральній Азії деякі татарські племена повністю перейшли до несторіанства.

Занепад і спадок

Під час XIV століття Церква Сходу зазнала важких втрат від набігів тюркського вождя Тимура. Хоча несторіанські громади залишилися в деяких містах Іраку, вони зосередилися переважно в Курдистані, на території між річкою Тигр і озерами Ван і Урмія. У 1551 році деякі несторіани возз’єдналися з Римом і стали відомі як халдеї, тоді як первісні несторіани були названі ассирійцями. Несторіанська церква в Індії, частина групи, відомої як християни Святого Томи, возз’єдналася з Римом у 1599 році, але пізніше розділилася. У 1653 році половина членів перейшла до сирійського якобітського патріарха Антіохії. У 1898 році в Урмії, Іран, група несторіан приєдналася до Російської Православної Церкви.

Сучасна несторіанська церква вже не є несторіанською у строгому сенсі, хоча вона шанує Несторія і відмовляється приймати титул Богородиці для Пресвятої Діви Марії. Нині несторіанська церква представлена Церквою Сходу, або Перською Церквою, яку на Заході називають Ассирійською або Несторіанською Церквою. Більшість її членів проживає в Іраку, Сирії та Ірані.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Історія релігій