«Граф Монте-Крісто».
Юний моряк Едмон Дантес повертається з рейду до рідного міста, щоб одружитися з красунею Мерседес. Однак його супернику Фернану вдається за помилковим звинуваченням засадити Едмона у в’язницю. Там старий Фура відкриває юнакові таємницю скарбів. Едмон втікає і стає графом Монте-Крісто, загадковим та багатим. Він входить у вищий світ Франції і мститься своїм кривдникам.
Благородство Едмона змінюється жагою помсти Монте-Крісто. Він без зайвих емоцій виносить вироки і руйнує долі, не шкодуючи навіть колишню кохану, яка від безвиході вийшла заміж за Фернана. По суті, граф уподібнюється до тих, хто його зрадив.
«Трилогія про мушкетерів».
Д’Артаньян, Атос, Портос та Араміс стали одними з найвідоміших персонажів світової літератури. Вони ведуть розгульний спосіб життя: вино, жінки, дуелі, гулянки. Часто беруть участь у долі високих персон, рятуючи їх, зводячи або скидаючи з престолів. Цій четвірці під силу найризикованіші плани. Сам кардинал Рішельє вважав їх рівними собі супротивниками.
Пригоди мушкетерів вчать безкорисливості, відданості, відваги, доблесті. Але головне для них – міцна дружба, що пройшла випробування політикою, бідами, війною і навіть стратою Міледі, яка лягла плямою на їхні душі. Головні герої дуже різні, і саме тому, доповнюючи один одного, вони є силою, здатною на будь-які подвиги.
«Королева Марго».
Граф де Ла Моль, благородний і честолюбний, але не надто забезпечений молодий дворянин закохується у королеву Маргариту Наваррську. Незважаючи на своє високе становище, вона відповідає йому взаємністю. Їхні високі почуття відтіняються в романі авантюрними стосунками друга Ла Моля Коконнаса та герцогині Неверської. Наприкінці обох молодих людей страчують через політичні інтриги, пов’язані з Марго.
Роман про те, наскільки важке і ненадійне кохання високопоставлених осіб. Їм це не дуже й треба – лише розвага, примха, а для їх коханих трагедія. Як казав граф де Ля Фер у «Мушкетерах»:
«Кохання – це гра, в якій вигравши дістається смерть».
«Графиня де Монсоро».
У короля Генріха багато міньйонів (фаворитів), які у ворожнечі з прихильниками брата короля герцога Анжуйського. Лідер останніх – блискучий граф де Бюссі. Дві партії б’ються між собою на дуелях та плетуть інтриги, але не політика є основною темою цієї книги. Головне – це зворушлива та імпульсивна історія кохання між де Бюссі та Діаною де Мерідор, насильно виданою заміж за старого графа Монсоро.
У багатьох книгах Дюма панує свобода вдач: інститут шлюбу фактично розвінчаний, вдови не зберігають жалоби, віра перетворена на формальність. У даному романі це особливо помітно, оскільки король показаний нікчемним правителем, що багато грішить, і так само багато, але безглуздо моляться і міняє міньйонів як рукавички.
«Дві Діани»
Тут стикаються два чітко окреслених жіночих характерів — підступна спокусниця Діана де Пуатьє, фаворитка короля Генріха, і її дочка, чарівна Діана де Кастро. Коханий дівчини, молодий граф Монтгомері, хоче з нею одружитися, але дізнається, що вона може бути його сестрою. Усі причетні до цієї таємниці зберігають мовчання. Зневірившись, Діана йде в монастир і саме там пані де Пуатьє відкриває закоханим те, що братом і сестрою вони не є, і, відповідно, жертва дівчини була марною. Монтгомері, розчарувавшись у людях, бере участь у багатьох битвах, де й гине, а Діана за рік до цього вмирає в монастирі.
В даному випадку, як і в інших своїх романах, Дюма вельми вільно поводиться з історією Франції, але вони настільки захоплюючі, що хочеться вірити автору, а не історикам. Особлива атмосфера, яку вмів створювати письменник у своїх творах, приваблює читача більше, ніж сюжетні перипетії. Дюма – це антидепресант у лихоліття.
«Намисто королеви»
Друга книга тетралогії «Записки лікаря», присвячена загадковому графу Каліостро. Король Людовік підносить своїй дружині Марії Антуанетті дуже дороге намисто, але та відмовляється від прикраси на користь скарбниці. Однак коштовність настільки приваблива, що на неї починають полювати численні аферисти. Низка інтриг призводить до того, що навіть вірність королеви піддається сумніву. І за всім цим стоїть і смикає за ниточки маг і провидець Каліостро, який домагається зміни влади та використовує для цього всі підручні засоби.
Книги Дюма, як правило, фривольні і особливою моральністю не відрізняються, але честь високопоставлених королів письменник вважає за належне не заплямувати. Так було і з Анною Австрійською, так сталося і тут – Марія Антуанетта повернула собі добре ім’я. Сам роман дещо перевантажений героями, назвами та загальними міркуваннями, але магія великого літератора залишається незмінною.
Іван Гудзенко