Муданг і паксу
Хоча муданг традиційно вважається жіночою фігурою, у корейському шаманстві існує й чоловічий еквівалент — паксу. Незважаючи на те, що муданг і паксу мають схожі функції, їхні ролі та соціальний статус відрізняються залежно від регіону. У різних частинах Кореї ці шамани також відомі під іншими іменами, що свідчить про різноманітність регіональних традицій.
Спадкові муданги
Спадкові жриці, особливо в минулі часи, утворювали окрему релігійну групу з низьким соціальним статусом. Їхня роль у суспільстві була подвійною: з одного боку, вони служили як духовні провідники, з іншого — їх часто уникали і маргіналізували через їхній статус. Дочки шаманів ставали мудангами після навчання або обирали інший шлях, стаючи мистецькими артистками, що нагадують японських гейш. Сини шаманів часто ставали співаками пхансорі, традиційної корейської опери для одного персонажа, або музикантами, які супроводжували шаманські ритуали.
Основний ритуал
Основною формою діяльності муданг є «кут» — ритуал трансу, під час якого використовуються спів і танці для виклику щастя та відганяння зла. Кут складається з 12 корі (процедур), кожна з яких звернена до певних богів або духів. Наприклад, існують обряди на честь богині пологів, бога доброго врожаю та майна, духа-покровителя шаманів, захисника домогосподарств. Перед початком куту муданг готує жертовник і приносить жертви. У процесі ритуалу жриця входить у транс, і через неї дух передає повідомлення клієнту — від імені родини, села чи навіть держави.
У сучасному суспільстві роль жриць зазнала значних змін. З одного боку, їхня діяльність стає все більш професіоналізованою, що підвищує повагу до них. З іншого боку, зростаючий економічний опортунізм негативно впливає на їхній статус, перетворюючи духовну практику на комерціалізовану послугу.
Іван Гудзенко