Мортімер Адлер народився 28 грудня 1902 року в Нью-Йорку в родині єврейських іммігрантів. Його батько був ювеліром, а мати – домогосподаркою. У школі Адлер проявляв інтерес до літератури та філософії, хоча навчання для нього було непростим.
У 15 років він залишив школу, щоб працювати розписником у газеті New York Sun, але продовжив самостійно навчатися. У цей період він вперше познайомився з ідеями класичних філософів, які пробудили в ньому любов до гуманітарних наук.
Пізніше Адлер вступив до Колумбійського університету, де вивчав філософію. Його навчання було нетрадиційним: він не отримав диплома бакалавра, бо відмовився відвідувати обов’язковий курс фізичного виховання (плавання), що він вважав неважливим для інтелектуального розвитку. Проте він залишився в університеті, здобув ступінь доктора філософії у 1928 році та почав викладати в Колумбії.
Професійний шлях і філософія освіти
У 1920-х роках Адлер працював під керівництвом Джона Ерскіна, відомого професора літератури, який запропонував курс із вивчення «великих книг» – ключових творів західної цивілізації. Цей курс став джерелом натхнення для майбутньої роботи Адлера в освітніх реформах.
Після отримання докторського ступеня він переїхав до Чикаго, де працював професором філософії права в Чиказькому університеті. Саме тут він познайомився з Робертом М. Хатчінсом, тодішнім президентом університету, який став його соратником у справі ліберальної освіти. Разом вони пропагували ідею інтелектуального розвитку через читання та обговорення класичних текстів.
У 1952 році Адлер і Хатчінс видали 54-томну серію Great Books of the Western World («Великі книги західного світу»), яка включала найвизначніші твори філософії, науки, літератури й політики. Адлер також розробив двотомний «Syntopicon» – покажчик великих ідей, який дозволяв порівнювати філософські концепції, викладені в цих текстах.
Ключові книги та освітні ідеї
Мортімер Адлер написав низку важливих книг, які вплинули на філософську думку та освітні підходи. Деякі з них стали класикою:
- «Як читати книгу» (1940, оновлене видання 1972)
У цій книзі Адлер пропонує практичний підхід до читання й аналізу текстів, наголошуючи на важливості активного мислення під час роботи з літературою. - «Арістотель для всіх» (1978)
Адлер пояснює основи філософії Арістотеля простою мовою, роблячи його ідеї доступними для широкої аудиторії. - «Шість великих ідей» (1981)
У цій книзі автор досліджує фундаментальні поняття істини, добра, краси, свободи, рівності та справедливості, які формують основу західної цивілізації. - «Десять філософських помилок» (1985)
Адлер аналізує поширені помилки в мисленні та пояснює, як уникнути їх у повсякденному житті. - «Пропозиція Paideia» (1982)
Адлер закликав реформувати американську систему освіти, стверджуючи, що кожен учень повинен мати доступ до єдиної програми, яка охоплює гуманітарні науки, мистецтво, природничі науки і мови.
Педагогічна спадщина та останні роки життя
Адлер залишив глибокий слід у сфері освіти завдяки своїй діяльності як педагога і реформатора. Він активно закликав до інтеграції гуманітарних наук у шкільну програму, щоб забезпечити ширший світогляд для всіх учнів.
Його мемуари, «Філософ на свободі» (1977) і «Другий погляд у дзеркало заднього виду» (1992), стали особистим свідченням його інтелектуального шляху.
Мортімер Адлер помер 28 червня 2001 року в Сан-Матео, Каліфорнія, залишивши величезну інтелектуальну спадщину. Його ідеї продовжують надихати педагогів і мислителів у всьому світі.
Іван Гудзенко