Взаємозв’язок між духовним і нумінозним можна порівняти з відносинами між прекрасним об’єктом і його естетичним сприйняттям. Художній твір інколи здається прекрасним, а інколи — нудним або навіть потворним. Його краса, тобто потенціал сприйматися як прекрасне, існує незалежно від того, чи оцінюється цей витвір як прекрасний в даний момент. Подібно до того, як фізичні закони існують незалежно від того, чи впливають вони на певний об’єкт у даний час, духовне також існує самостійно, незалежно від того, чи сприймається воно як нумінозне.
Розрізнити істинно духовне від того, що є хибним чи лише видимим, є складним завданням, яке постає перед містиками в різних традиціях. Шамани та інші містики формують свої пантеони, частково ґрунтуючись на спостереженнях за світом, а частково — на міфології. Античні мислителі в платонівській традиції піддавали духовне філософському аналізу, розділяючи бачення на метафоричні вираження інтелігібельних речей та ненадійні фантазії, що розглядалися як комбінації спогадів чуттєвих сприйняттів. В арістотелівській традиції раціонального містицизму духовне було відкрито через медитацію над природою.
Християнські містики, слідом за теологами Евагрієм Понтійським та Іваном Касіяном, обмежувалися роздумами над розумною силою Бога у світі, уникаючи видінь, оскільки вважали їх надто піддатливими на вплив демонів. Водночас, ісламські містики в X столітті та християнські й юдейські містики в XII столітті реабілітували видіння. Проте в усіх випадках споглядання інтелігібельних речей вважалося надійнішим, ніж видіння.
Проблема відрізнення істинного духовного досвіду також знайшла відображення в азійських релігіях. У даосизмі надається перевага баченням, оскільки людський мікрокосм є відображенням космосу. Індуїзм і буддизм, з іншого боку, поділяють скептицизм, який відкидає матеріальність і більшість духовних явищ як ілюзію. Індуїстські містики шукають істину поза ілюзією, тоді як буддійські містики, навіть відкидаючи матеріальність, зосереджуються на медитаціях, що ведуть до вищих станів свідомості.
Таким чином, якщо розглядати це питання з порівняльної точки зору, можна дійти висновку, що різноманітні містичні традиції, висуваючи суперечливі твердження щодо духовного, часто стикаються з труднощами в сприйнятті духовного через вплив фантазії.
Іван Гудзенко