У мордовському варіанті цього міфу, Бог сидить на камені посеред первісного моря і плює у воду. Слина починає рости, і Бог вдаряє по ній палицею, після чого з неї виходить Диявол (іноді у вигляді гусака). Бог наказує Дияволу пірнути в море за землею з дна. З третьої спроби йому це вдається, але він намагається сховати трохи землі в роті. Поки Бог розсипає пісок, земля починає рости, а обман Диявола викривається, і земля, що знаходиться в його щоці, стає горами та пагорбами.
У східнофінському міфі є цікава деталь: Бог стоїть на вершині золотої статуї і наказує своєму відображенню на воді піднятися, і воно стає Дияволом. Ці етіологічні (пояснювальні та розширювальні) продовження основного міфу є поширеними. Диявол вимагає для себе шматок землі завбільшки з кінець палиці, і з отвору, що утворюється, виходять шкідники — миші, блохи, комарі, мухи та інші живі істоти.
Вплив індійської та іранської міфологій
Індоіранський вплив можна побачити в дуалізмі міфу — протиставленні Бога і Диявола — оскільки релігійний дуалізм є найбільш значущим в індоіранській релігії. Водяний птах може бути старшим за Диявола. Однак він також зустрічається без дуалістичного наголосу. У розповіді єнісейських хантів великий шаман Дох ковзає над первісним морем серед водоплавних птахів, просить червоногорлу гагару пірнути за землею з дна моря, і з землею творить острів. Більш рідкісний, але, мабуть, стародавній міф зустрічається у мансі: бог неба дозволяє землі спуститися з небес і кладе її на поверхню великого первісного моря.
Міф про світ із яйця
Світ із яйця — міф, найбільш відомий в екваторіальних регіонах, хоча найпівнічніші точки його поширення знаходяться у Фінляндії та Естонії. Водяний птах або орел в’є своє гніздо на коліні Ілматар, незайманої богині повітря, яка плаває у воді. Вона зносить яйце, яке скочується у воду, і шматочки його стають землею, небом, місяцем і зірками.
Міфи про створення людини
Міфи про створення людини зустрічаються на півночі у мансі і на півдні у поволзьких фінів. Спільним для всіх подібних міфів є те, що людина, яка була на порозі досягнення досконалості, переніс свій волохатий покрив на пса через диявола, чия плювка псувала людину і робила її схильною до хвороб і смерті. У Фінляндії знайдено варіант ще одного антропогонічного міфу: з моря піднімається торос, на ньому розколюється пень, і перша людська пара ступає вперед.
Космологія та космографія
Космологічні та космографічні уявлення фінно-угорських народів багатогранні і складні. Вони часто включають в себе елементи дуалізму, де світ створюється з взаємодії протилежних сил. Ці міфи не лише пояснюють походження світу, але й розкривають глибокі уявлення про природу добра і зла, рівновагу між хаосом і порядком, що відображають давні філософські та релігійні переконання цих народів.
Висновок
Міфологія фінно-угорських народів є багатим джерелом культурних знань і уявлень про світ. Вона показує складний процес формування космосу через взаємодію божественних і демонічних сил, використовуючи символи, які передають глибокі філософські ідеї. Незважаючи на географічну віддаленість, ці міфи мають багато спільного з міфами інших культур, що вказує на універсальність людських уявлень про створення світу.
Іван Гудзенко