Досягнення магічних результатів
Містики багатьох культур, включаючи шаманів, теургів і західних езотериків, прагнуть досягти містичних переживань для здійснення магії. Для них містичний досвід є засобом досягнення надприродних результатів, маніпулювання реальністю або спілкування з духами.
Осягнення істини та звільнення від невігластва
Гностики, індуїстські містики та буддисти прагнуть досягти звільнення від невігластва через осягнення істини. Їх мета — досягти глибокого розуміння природи реальності, що призводить до внутрішньої свободи та просвітлення.
Розрада в Богові
Християнські та суфійські містики шукають розради в Богові. Їх метою є злиття з божественним, досягнення глибокого духовного зв’язку та відчуття божественної присутності.
Набуття навичок та особисте перетворення
Здебільшого містики займаються набуттям навичок, які дозволять їм мати бачення, об’єднуючий досвід, стани володіння тощо. У деяких випадках метою містичної практики є особисте перетворення:
- Конфуціанство: Спрямоване на виховання мудрості та морального розвитку.
- Римсько-католицькі роздуми про Страсті Христові: Спонукають до переживань смерті та Воскресіння, що вважаються містичними союзами з Ісусом, для реформування душі у вірі та почуттях.
- Ранній англійський методизм: Спрямований на досягнення стану «освячення», де гріх перестає бути спокусливим, а чеснота — без зусиль.
- Тибетський буддизм: Орієнтований на створення просвітлених особистостей, званих бодхісатвами, які неминуче набувають співчуття як побічний ефект їхнього просування до правдивого розуміння.
Сучасні психологічні дослідження та містика
Сучасні психологічні дослідження встановили, що буддійська медитація «інсайту» і єзуїтська духовність сприяють здоровому розвитку особистості. Однак деякі дослідники стверджують, що містичні практики можуть бути використані як форма промивання мізків, що сприяє культовій поведінці.
- Позитивні та негативні техніки: Позитивні техніки, такі як підтримка з боку внутрішньої групи, можуть співпадати з негативними методами, такими як присоромлення, викликання почуття провини, фізичне насильство та ізоляція. У такому контексті ейфорія містичного досвіду може посилити привабливість культу.
Психоаналіз як сучасний раціональний містицизм
У 1966 році Девід Бейкан, один із засновників гуманістичної психології, стверджував, що практика психоаналізу Зігмунда Фрейда та всі психотерапії, що походять з нього, становлять сучасне відродження раціонального містицизму.
- Вільні асоціації: Тип медитації, яка має на меті викликати моменти натхнення або «інсайти».
- Інтеграція думки: Психоаналітичне розуміння забезпечує інтуїтивний доступ до істин та розкриває єдність, яка лежить в основі роз’єднаності явної думки.
Поєднання релігійного містицизму та сучасної психотерапії
Деякі ініціативи намагаються узгодити традиційний релігійний містицизм із сучасною психотерапією. Трансперсональна психологія виходить з припущення, що використання класичних містичних технік може сприяти досягненню самоактуалізації.
- Буддійські медитації: Використовуються як різновид самотерапії, часто професійними психотерапевтами.
- Фрейдистський психоаналіз: Деякі практики визнають вільні асоціації та практику «аналітичного слухання» як типи медитації.
Психологізація релігій та майбутнє містицизму
Релігійне консультування та душпастирська робота стають все більш витонченими в психотерапевтичній компетенції. Якщо глибинна психотерапія справді є раціональною формою містицизму, то нова ера містицизму в усьому світі може настати.
Іван Гудзенко