Культ Майтреї в буддизмі
Постать Майтреї згадується в буддійських писаннях, починаючи щонайменше з III століття н. е. Історичні джерела засвідчують раннє формування культу, присвяченого цьому бодхісаттві, особливо в умовах соціальної нестабільності та релігійних трансформацій. У періоди очікування «кінця дхарми», Майтрея став символом надії та духовного оновлення. Його культ поширився не лише в Махаяні, де поклоніння бодхісаттвам було глибоко вкорінене, але й отримав визнання в традиції Тхеравади, що рідко звертається до персоніфікованих образів бодхісаттв. Майтрея залишається єдиним бодхісаттвою, що вшановується у Тхераваді, переважно в контексті очікування нового етапу просвітлення людства.
Образ і візуальне втілення
Майтрея є популярним об’єктом іконографії в буддійському мистецтві з IV до VII століття. Його образ легко впізнаваний завдяки особливому положенню тіла: сидячий у «європейській позі» із вільно опущеними ногами або схрещеними щиколотками, що відрізняє його від традиційного положення лотоса. У багатьох зображеннях він представлений із усмішкою, у стані спокою й готовності до приходу у світ. У живописі та скульптурі його можуть зображувати як бодхісаттву з коштовностями, короною та прикрасами, так і як Будду з характерними ознаками просвітленого, зокрема з урною на лобі та видовженими вухами.
Значні приклади зображень Майтреї зберігаються в музеях по всьому світу. Зокрема, бронзова скульптура Майтреї з династії Північна Чжоу (577–581 рр. н. е.) експонується у Бруклінському музеї в Нью-Йорку. Інший зразок скульптура з Тибету XIII–XIV століть — свідчить про збереження та адаптацію культу в регіонах тибето-монгольського буддизму. У цих регіонах він відомий під іменами Мілефо (китайською), Міроку (японською), Майдарі (монгольською) або Бьямс-па (тибетською), що в перекладі означає «добрий» або «люблячий».
У сутрах, зокрема Майтрея-в’юхі та Анґуттара-нікаї, йдеться про те, що Майтрея народиться у світі, коли вчення Будди Ґаутами буде повністю забуте. Він з’явиться у сприятливий час, щоб відновити дхарму, досягти просвітлення та знову навчати істин. Його поява асоціюється із золотим віком, періодом миру, процвітання та гармонії. Саме тому вірування в Майтрею тісно пов’язане з месіанською ідеєю очікуванням рятівника, що приведе людство до істини та порятунку.
Універсальність постаті Майтреї
Феномен Майтреї — це не лише релігійний концепт, але й соціокультурне явище. Його образ резонує з очікуванням кращого майбутнього, духовної відродженості та зцілення. У різних країнах Азії образ Майтреї адаптувався до місцевих традицій і художніх стилів, водночас зберігаючи спільне ядро ідею доброзичливого бодхісаттви, що несе надію на оновлення світу.
Іван Гудзенко