Люсьєн Леві-Брюль народився в Парижі, де здобув освіту і згодом став одним із провідних філософів свого часу. У 1899 році він отримав посаду професора філософії в Сорбонні, де викладав до 1927 року. Його ранні роботи були натхненні ідеями позитивізму Огюста Конта.
Дослідження первісного мислення
Найбільш значущим внеском Леві-Брюля в соціальні науки стали його дослідження менталітету первісних народів. У праці « Як думають корінні жителі» він вперше детально проаналізував особливості мислення людей у так званих примітивних суспільствах. Леві-Брюль запозичив у Еміля Дюркгейма концепцію колективних уявлень, які, на його думку, пояснюють відмінності між мисленням первісних і сучасних суспільств.
Він стверджував, що первісне мислення пройняте містикою та емоційними факторами, що робить його відмінним від раціонального мислення сучасних людей. Хоча первісна ментальність не суперечить законам логіки, вона не керується виключно ними. Натомість, вона ґрунтується на колективних уявленнях, які формують світогляд первісних народів.
Однією з ключових ідей Леві-Брюля було поняття «прелогічного мислення», яке характеризується участю містичних елементів і колективних уявлень. На відміну від сучасного раціонального мислення, прелогічне мислення не розділяє суб’єкт і об’єкт, а також не дотримується строгих причинно-наслідкових зв’язків.
Вплив на антропологію та соціологію
Дослідження Леві-Брюля мали величезний вплив на розвиток антропології, зокрема на вивчення релігії, міфології та світогляду первісних народів. Його концепції допомогли антропологам краще зрозуміти роль ірраціональних факторів у суспільній думці та культурі.
Однак ідеї Леві-Брюля також викликали критику. Деякі дослідники вважали, що його підхід занадто категоричний і не враховує різноманітність культурних практик. Згодом сам Леві-Брюль дещо переглянув свої погляди, визнавши, що первісне мислення не є повністю ірраціональним, але має свої власні логічні структури.
Іван Гудзенко