Архітектурна структура
Будівля вирізняється з поміж інших своєю строгою геометрією восьмикутника. Її пропорції тісно пов’язані з античними архітектурними традиціями. Пірамідальний дах, увінчаний ліхтарем, створює монументальний силует, а використання геральдичних мотивів, зокрема флорентійського лева, демонструє зв’язок сакральної архітектури з ідентичністю міста.
Фасади оздоблені чергуванням білих і темно-зелених мармурових плит, що формують гармонійний ритм горизонтальних смуг, прямокутників та сліпих арок. Світло потрапляє всередину крізь вузькі глибоко посаджені вікна, що створює контраст між зовнішньою багатою орнаментацією та стриманим інтер’єром. Верхня частина фасаду організована за допомогою серії трипанельних конструкцій, у які вмонтовані вікна.
Особливими є бронзові двері баптистерію, що стали символом початку епохи Відродження у Флоренції. Південний портал, створений Андреа Пізано у XIV столітті, містить рельєфи з життя Івана Хрестителя. Лоренцо Гіберті у XV столітті розробив двері північного та східного входів. Його композиції, виконані з винятковою увагою до перспективи й просторової глибини, зображають сцени з Нового Завіту. Східні двері, які Мікеланджело назвав «Воротами раю», стали вершиною бронзового литва й ренесансної скульптури.
Інтер’єр
Внутрішній простір баптистерію відзначається стриманою урочистістю. Стіни облицьовані різнобарвним мармуром і прикрашені позолоченими капітелями. Гранітні колони та пілястри формують ніші, тоді як арки відкривають доступ до амбулаторію. Напівкругла апсида й купольне перекриття вкриті розкішними візантійськими мозаїками із золотим тлом, що відображають біблійні сцени та наголошують на духовній величі храму. Мозаїчний цикл з образом Страшного суду справив значний вплив на мистецтво Треченто. Підлога інкрустована мармуром червоного, зеленого, чорного й білого кольорів, утворюючи складні мавританські орнаменти.
Захоплююча композиційна рівновага Сан-Джованні поєднує архітектурну досконалість, вишукану майстерність та дорогоцінні матеріали, щоб передати ідею спасіння душі, властиву християнському обряду хрещення. Традиційно тут хрестили всіх немовлят, народжених у Флоренції від римо-католицьких батьків.
Іван Гудзенко