Історія філософії

Фетишизм у психології: між сексуальністю, психоаналізом і культурою

Фетишизм у психології — це особливий прояв сексуальності, що передбачає еротичну концентрацію на об’єкті, який сам по собі не є статевим або не пов’язаний із сексуальністю у загальноприйнятому сенсі. Фетишизм майже винятково зустрічається серед чоловіків, причому у більшості випадків об’єкти фетишу мають зв’язок із жіночим тілом або його атрибутами. Така асиметрія за статевою ознакою досі не має однозначного пояснення, однак багато теоретиків пов’язують це з глибинними психосексуальними механізмами розвитку.

Етимологія та культурне підґрунтя поняття «фетиш»

Фетишизм у психології: між сексуальністю, психоаналізом і культурою

Термін «фетишизм» прийшов у психологію з антропології. У первісному значенні «фетиш» стосувався об’єктів, яким приписували магічні властивості. У багатьох традиційних суспільствах фетишами вважали амулети або інші речі, здатні впливати на життя людини через силу духів або богів. Таке тлумачення закріпилося в європейській науковій думці XVIII–XIX століть завдяки працям дослідників, які спостерігали за релігійними практиками африканських та океанічних культур.

Це антропологічне коріння фетишу отримало нове прочитання у психоаналізі. Зигмунд Фрейд, посилаючись на аналогію між релігійним фетишем і сексуальним об’єктом, писав у своїй праці «Три нариси з теорії сексуальності», що фетишист створює собі об’єкт поклоніння, як дикун обожнює предмет, у якому вбачає силу божества.

Психологічні та психоаналітичні пояснення

Фетишизм, згідно з фрейдистською інтерпретацією, є симптомом витіснення або компенсації психосексуального конфлікту. Наприклад, один із ключових моментів фрейдистської теорії — страх кастрації, який у чоловіка виникає на етапі дитячого розвитку при усвідомленні того, що жінка не має фалоса. Щоб зменшити цей тривожний досвід, психіка створює фетиш — об’єкт, який заміщує втрачену або відсутню ознаку. Цей об’єкт стає джерелом задоволення і водночас гарантією безпеки.

У сучасному світі фетишизм не завжди розглядається як патологія. У контексті сексуальної різноманітності, він часто стає елементом згодженої поведінки між партнерами. У рамках філософії бодіпозитиву та сексуальної свободи фетишистські вподобання дедалі частіше сприймаються як форма індивідуального самовираження, а не як порушення норми.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Історія філософії