Феодот та його вплив
Феодот викладав гностицизм у Малій Азії приблизно в 160–170 роках нашої ери, розвиваючи ідеї Валентина, відомого гностичного лідера початку II століття. Хоча інформація про Феодота обмежена, його спадщина збереглася завдяки християнському богослову Клименту Александрійському. У своєму творі «Excerpta ex Theodoto» («Уривки з Феодота»), який Климент включив до «Строматів» («Різнощі»), відображено ключові аспекти вчення Феодота. Хоча текст є фрагментарним і часто супроводжується коментарями Климента, він надає важливу інформацію для розуміння раннього гностицизму.
Еманаційна космологія Феодота
Феодот запропонував унікальну космологічну систему, що ґрунтувалася на концепції еманацій. Він стверджував, що існує найвищий принцип — вічне, необумовлене буття, з якого випромінюються (еманують) різні рівні реальності. Цей процес породив ієрархію духовних істот, серед яких:
- Деміург — Бог-творець матеріального світу. На відміну від християнської концепції Бога, деміург у гностицизмі Феодота часто сприймався як нижча або навіть недосконала істота.
- Христос-Викупитель — божественна сутність, яка з’явилася для того, щоб звільнити людство від пут матеріального світу.
Згідно з вченням Феодота, Христос з’єднався з людиною Ісусом під час його хрещення. Це злиття дозволило Христу виконати свою місію: принести людству знання (гнозис), необхідне для спасіння.
Концепція спасіння
Для Феодота гнозис був ключем до спасіння. Він вчив, що світ, створений деміургом, є місцем страждань і ілюзій. Проте в кожній людині є частка божественної природи — пневма («дух»), що дозволяє відновити зв’язок із вищим божественним буттям.
Однак спасіння, за Феодотом, було доступне лише «справжнім гностикам» — тим, хто мав глибоке духовне знання і розуміння істинної природи світу. Люди, які не досягли цього рівня розуміння, залишалися в рабстві матеріального світу.
Іван Гудзенко