Історія релігійПравослав'яХристиянство

Ерітрейська православна церква

Ерітрейська православна церква входить до числа давньосхідних церков дохалкідонського періоду. Раніше Ерітрейська православна церква частково відносилась до Ефіопської православної церкви, її автокефалія була визнана патріархатом ЕПЦ, відразу ж після того, як Ерітрея отримала незалежність у 1993 році.

Ще у 50 – х роках ХХ століття виникали деякі непорозуміння між Ерітрейською, Коптською та Ефіопськю православними церквами. У взаємовідносинах двох церков спостерігалася деяка напруженість. І ця напруженість була викликана швидше політичними утисками держав та економічною нестабільністю.

Проте вже у ХХІ столітті всілякі непорозуміння та напружені відносини між церквами припинилися, натомість вони набули дружнього характеру. Таким чином три православні церкви почали зберігати повну спільну духовну єдність один з одним.

Ми з вами спробуємо з’ясувати ієрархічну структуру Ерітрейської православної церкви.

Ієрархічна структура ЕПЦ є такою: церкву очолює Патріарх, патріарху підпорядковуються єпархії (управління єпископів). Одним із перших патріархів держави Ерітрея став Абуна Филип (помер близько 2004 року). Померлого Абуна Филипа патріарха замінив на патріаршому престолі Абуна Якоб. Окрім того, двоє попередніх патріархів були до моменту інтронізації архієпископами Ефіопської православної церкви, Абуна Якоб виконував лише обов’язки патріаршого місцеблюстителя (виконуючого обов’язки патріарха) у той час, коли відбулося відречення від патріаршества Абуни Меркорія та обрання нового кандидата на патріаршество для Ефіопської православної церкви – Абуни Павла.

Абуні Якобу не довелося досить довгий термін перебувати на патріаршій кафедрі, його відразу ж замінив Абуна Антоній, який став першим патріархом усієї Ерітреї, але не був єпископом у Ефіопській православній церкві. Його було обрано третім патріархом Ерітреї на початку весни 2004 року, а рукоположено у квітні цього ж року. Урочисту церемонію інтронізації було проведено Олександрійським патріархом усієї Африки Шенудою ІІІ, усім Священним Синодом Ерітрейської церкви та делегацією від Коптської церкви.

Проте, як з’ясувалося вже пізніше, в діяльність церкви втрутилася держава, призначивши простого мирянина Йофтаха Діметроса займатися церквоними справами. Невдовзі розгорівся конфлікт між патріархом та представниками держави, які бажали втрутитись у церковні справи. А тому патріарх став на заваді державних планів з метою захоплення управління церквою.

Ерітрейський уряд у підлабузницький спосіб просив в олександрійського коптського патріарха Шенуду замінити ерітрейського патріарха Антонія. Втім, все як слід обдумавши, патріарх Олександрії пригрозив уряду публічним осудженням. Отримавши поразку свої планів, уряд вдається до хитрощів: взимку 2006 року патріарху Антонію надсилають лист, у якому йшла мова про офіційне зміщення патріарха з престолу. Під гарячу руку патріарха потрапило двоє осіб, які були причетними до цього листа, датованого 13 січня. Патріархом Антонієм було відлучено від церковного спілкування, визнано причетним до написання фальшивого листа, з метою підриву репутації глави Ерітрейської церкви. Було відлучено мирянина Діметроса, якому держава доручила церковні справи та секретаря Священного Синоду Ерітрейської церкви Хабтома Русома.

Патріарх Антоній почав апелювати до Ради монастирів, які знаходилися під пильним наглядом Ерітрейської церкви, а вже потім – до Єгипетської православної церкви.

Уряд Ерітреї почав сильно тиснути на Священний синод Ерітрейської церкви. Не витримавши тиску уряду, Синод здався. Проте патріарх Антоніос заборонив Синоду здійснювати хіротонію єпископів,священиків та дияконів, здійснювати обряд помазання над новообраним ієрархом для Ерітрейської церкви.

Самого ж патріарха було заарештовано 2008 року, а натомість в день П’ятидесятниці було висунуто самозванця – Абуну Діоскора. Навряд чи схвалила б таке рішення Ерітрейська патріархія, особливо Священний Синод як вищий керівний церковний орган. Проте тиск, можливо і підкуп Синоду Ерітреї вдався взнаки ерітрейському уряду та політичній владі.

Ниніі, за кордоном, особливо в Європі, Ерітрейська церква зосереджена в руках єпископа Афнатеуса, а в США – єпископа Шенуди, починаючи з кінця літа 2005 року.

У самому ж богослужіння використовується обряд, який є аналогічним для Ефіопської православної церкви. Ерітрейська православна церква нараховує близько півтори тисячі церков, двадцять два монастирі. Кількість її віруючих сягає близько 170000 людей.

Стрикалюк Богдан

Магістр релігієзнавства

 

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Історія релігій