Історія релігійІсторія філософіїРелігія

Еміль Дюркгейм: життя, ідеї, головні праці засновника наукової соціології

Еміль Дюркгейм народився 15 квітня 1858 року в Епіналі, Лотарингія, Франція, в єврейській родині. Його батько був рабином, і спершу Дюркгейма готували до релігійної кар’єри. Проте після смерті батька юнак відмовився від релігійного покликання й обрав шлях світської інтелектуальної діяльності.

Еміль Дюркгейм: життя, ідеї, головні праці засновника наукової соціології

Навчався в престижному ліцеї Луї-ле-Гран у Парижі, після чого у 1879 році вступив до Вищої нормальної школи (École Normale Supérieure). Там його зацікавила філософія, мораль та політичні ідеї. Його однокурсниками були Жан Жорес і Анрі Бергсон. У 1882 році Дюркгейм склав іспити, але без відзнаки. Після цього викладав філософію в провінційних ліцеях, а у 1885–1886 роках стажувався в Німеччині, де познайомився з експериментальною психологією Вундта.

У 1887 році Дюркгейма призначили викладачем соціальної науки в Університеті Бордо — це була перша така посада у Франції. У 1902 році його перевели до Сорбонни, де він працював до смерті 15 листопада 1917 року.

Основні ідеї та внесок у соціологію

Еміль Дюркгейм заклав підвалини емпіричної соціології, наголосивши на тому, що суспільство має розглядатися як об’єктивна реальність, а не як сукупність індивідуальних уявлень. Він увів поняття «соціальний факт» — це спосіб мислення, дії чи відчуття, який є зовнішнім щодо індивіда та має примусовий характер. Такі факти, як право, мораль, звичаї, релігія, освіта, є об’єктами соціологічного аналізу.

У своїй концепції «колективної свідомості» він стверджував, що кожне суспільство має спільну систему вірувань та уявлень, яка визначає поведінку індивідів. Дюркгейм вважав, що саме ця колективна свідомість формує соціальний порядок і є джерелом моральної інтеграції.

Інше ключове поняття — «аномія», що описує стан суспільства, коли відсутні або послаблені соціальні норми. Аномія, за Дюркгеймом, є причиною соціальних патологій, включаючи зростання самогубств, злочинності та дезінтеграції.

Головні праці

  1. «Про розподіл суспільної праці»
    У цій праці Дюркгейм показав, як розвиток суспільства пов’язаний із зростанням диференціації функцій і виникненням органічної солідарності замість механічної.
  2. «Правила соціологічного методу» (Les Règles de la méthode sociologique, 1895)
    Тут він сформулював методологічні принципи соціології як науки. Дюркгейм наполягав, що соціальні факти слід вивчати як речі, об’єктивно й незалежно від суб’єктивних уявлень.
  3. «Самогубство» (Le Suicide, 1897)
    Це одне з перших емпіричних досліджень у соціології. Автор класифікував типи самогубства (егоїстичне, альтруїстичне, аномічне, фаталістичне) та довів, що вони мають соціальну природу.
  4. «Елементарні форми релігійного життя» (Les Formes élémentaires de la vie religieuse, 1912)
    Дюркгейм досліджував релігію австралійських аборигенів і показав, що релігія — це відображення суспільства. Він визначив релігію як систему вірувань, що поділяє світ на сакральне і профанне.

Дюркгейм заклав основи наукової соціології як самостійної дисципліни, що спирається на емпіричне дослідження і строгі методи аналізу. Його учні, зокрема Марсель Мосс і Моріс Гальвакс, продовжили його дослідження. Він також мав вплив на структурний функціоналізм у ХХ столітті.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Історія релігій