У 1968 році Комер започаткував Програму розвитку шкіл, орієнтовану на інтеграцію психосоціального добробуту в академічне середовище. Перші її випробування в двох школах Нью-Гейвена показали, що освітній процес не можна ефективно реалізовувати без врахування психологічної підтримки дитини, участі громади та глибокого взаєморозуміння між учителями, батьками та адміністрацією. Такий підхід не просто зменшував прояви девіантної поведінки та підвищував успішність, а й змінював саму структуру шкільної культури, роблячи її емпатичною, відкритою та адаптивною.
На перетині медицини, педагогіки і соціальної справедливості
Інноваційність Джеймса Комера полягала не лише в розробці педагогічної методики, а й у тому, як він інтегрував різні дисципліни — медицину, психіатрію, громадське здоров’я і соціологію — в одну синергійну модель. Його автобіографічна книга «Американська мрія Меггі» (1988) не лише розповідає про власний шлях, а й слугує соціокультурним портретом чорношкірого середнього класу, з якого він походив. Ця книга глибоко вкорінена у критичну рефлексію над тим, як расові, економічні та інституційні чинники визначають життєвий шлях дитини в Америці.
Публікації Комера, зокрема «Догляд за чорношкірими дітьми» (у співавторстві з Елвіном Пуссеном) і «Не залиште жодної дитини позаду» (2004), свідчать про його послідовне прагнення забезпечити кожній дитині — незалежно від походження — рівні можливості для розвитку. Ці праці актуалізували не лише медичні, але й моральні та політичні аспекти освітньої нерівності.
Його праця мала неоціненний вплив на покоління педагогів і політиків, які шукали альтернативу вузьким академічним парадигмам. Комер довів, що шкільна реформа не може бути успішною без психосоціального компоненту, і що зміна атмосфери в школі — це не лише педагогічне, а й гуманістичне завдання.
Іван Гудзенко