Абхідхамма пітака
Абхідхамма пітака є останньою з трьох пітак і складається з семи частин:
- Дхаммасангані — містить перелік дхам, або елементів існування.
2.Вібханга — дає подальший аналіз дхам.
- Дхатукатха — детальна класифікація елементів за різними принципами.
- Пуггалапаннатті — описує окремих осіб відповідно до етапів їх розвитку.
- Катхаваттху — містить дискусії та спростування інших буддійських шкіл.
- Ямака — розглядає питання в парах.
- Паттхана — аналізує відносини між елементами.
Ключове поняття дхамми
Ключовим поняттям у буддійській філософії є дхамми. Оскільки буддійські філософи заперечували будь-яку постійність, як зовнішньої природи, так і внутрішнього життя, вони прагнули створити детальний і систематичний перелік елементів, які становлять як зовнішній світ, так і психічне життя. Кожен із цих елементів, за винятком трьох (простір або акаша, ніббана та тимчасова зупинка потоку пристрастей у станах медитації), є миттєвим.
Людська особистість як сукупність елементів
Основним об’єктом цього вичерпного аналізу є розуміння людської особистості (пуггала). Людська особистість складається з матеріальних (рупа) і розумових (нама) факторів, що призводить до розгляду різних елементів матерії. Однак головний інтерес зосереджується на людині як сукупності різних елементів. Аналіз цих компонентів, разом із запереченням вічного «я», створює теоретичну основу для можливості досягнення ніббани.
П’ять агрегатів (кхандха)
Індивідуальна особа аналізується на п’ять агрегатів (кхандха):
- Матеріальна форма (рупа).
- Відчуття (ведана).
- Зачаття (самджня).
- Розташування (самскара).
- Свідомість (віджняна).
Буддійський аналіз
Буддійський аналіз матерії ґрунтувався на відчуттях і чуттєвих даних, до яких також додавали органи чуття. Аналіз розуму проводився з точки зору відповідних модусів свідомості та їх об’єктів.
Тіпітака є ключовим текстом, що зберігає основні доктрини та філософські ідеї раннього буддизму. Її детальний аналіз елементів існування та людської особистості, разом із запереченням вічного «я», створює основу для розуміння буддійської філософії та практики.
Іван Гудзенко