Початок шляху та становлення в Парижі
Народжений у заможній німецькій родині, Канвайлер отримав фінансову освіту, але надалі обрав мистецтво. На початку XX століття він переїхав до Парижа — тодішньої столиці культурних експериментів. У 1907 році відкрив першу галерею, невелику за розміром, але амбітну за концепцією. Його увагу швидко привернули роботи молодих художників, які відмовлялися від академічних канонів.
Саме Канвайлер став першим дилером, що побачив потенціал кубізму. Він уклав ексклюзивні контракти з Пабло Пікассо, Жоржем Браком, Жуаном Грісом, Фернаном Леже, Андре Дереном і Морісом де Вламенком. Його галерея була не лише комерційним простором, а й інтелектуальною платформою, де формувалися ідеї нового мистецького напрямку.
Паралельно Канвайлер видавав літературні твори молодих авторів. Серед них — Гійом Аполлінер, Андре Мальро, Антонен Арто. Він інтуїтивно відчував загальні настрої культурної епохи та підтримував митців, які пропонували нові образи, ритми й філософію творчості.
Перша світова війна та втрата галереї
Початок Першої світової війни перервав розвиток його справи. Канвайлер не перебував у Парижі, а його німецьке громадянство стало перешкодою для повернення. Уряд Франції конфіскував галерею разом із зібраними творами. Для арт-ринку це стало драматичним епізодом, а для самого Канвайлера — особистою та професійною втратою.
Після війни він повернувся до Парижа в лютому 1920 року. Наступні роки стали для нього складними: держава виставляла його конфісковану колекцію на аукціонах, а він переживав фактичне руйнування своєї багаторічної роботи.
У вересні 1920 року Канвайлер заснував нову галерею під назвою Galerie Simon. Тут зібрав нову генерацію художників, серед яких вирізнялися Андре Массон — провідний представник раннього сюрреалізму, та Пауль Клее — один із найпоетичніших митців європейського модернізму.
Galerie Simon стала простором експериментів, де з’являлися роботи, що відображали інтелектуальні зміни повоєнної Європи. Канвайлер уважно формував напрямки діяльності галереї, впливаючи на розвиток не лише художнього середовища, а й мистецтвознавчих підходів до розуміння модернізму.
Друга світова війна та останні десятиліття
У 1937 році Канвайлер отримав французьке громадянство, однак із початком Другої світової війни був змушений переховуватися. Легальне управління його бізнесом перейняла Луїза Лейріс, сестра його дружини. Вона придбала галерею та колекцію, перейменувавши простір на Galerie Louise Leiris.
Після звільнення Франції Канвайлер повернувся до активної роботи та став директором галереї. Він залишався впливовим мистецьким авторитетом до кінця життя. Його мемуари «Мої галереї та художники» (1961) стали важливим джерелом для дослідження художнього середовища першої половини XX століття.
Канвайлер визначав художні процеси не як спостерігач, а як учасник і стратег. Саме він побачив системність кубізму, допоміг сформувати його естетику та запропонував моделі співпраці між митцями й арт-ринком. Його підтримка Пікассо та Брака забезпечила не лише їхній матеріальний захист, а й стабільний розвиток руху, що змінив європейське мистецтво.
Іван Гудзенко