Чаклунство як акт зловмисної магії
У більшості традиційних культур чаклунство асоціювалося з навмисною шкодою: прокляттями, псуванням, викликанням хвороб або смерті. Такі дії мали окультний характер і часто пояснювалися як угода з надприродними силами. Осіб, підозрюваних у чаклунстві, звинувачували у таємній змові, що протиставлялася нормам громади. Звідси походять поняття maleficium (зловмисне чаклунство) та образ «злої відьми».
Відьомські процеси як соціальна практика
Судові переслідування відьом у Європі та колоніальній Америці (XV–XVII ст.) були спричинені не лише релігійними уявленнями, а й соціальними напруженнями, гендерними стереотипами, політичними маніпуляціями та правовими реформами. Найвідомішим прикладом є суд над відьмами в Салемі (1692), де суди стали проявом масової істерії, спричиненої релігійним фанатизмом і страхом перед «дияволом серед нас».
Християнські уявлення того часу часто поєднували образ чаклунства з сатанізмом: вважалося, що відьми укладають угоди з дияволом, беруть участь у шабашах, викрадають немовлят і підривають основу християнського порядку.
Пережитки та сучасні «полювання на відьом»
Попри просвітницьку критику й секуляризацію, звинувачення в чаклунстві не зникли. У ХХІ столітті випадки переслідувань «відьом» все ще трапляються в Папуа-Новій Гвінеї, Індії, Нігерії та інших регіонах Африки. Ці явища часто мають гендерно-соціальну природу: найчастіше жертвами стають жінки, вдови, або особи, маргіналізовані в громадах. Таке «сучасне чаклунство» є радше виявом соціальних конфліктів, аніж реальним віруванням у магію.
Вікка та неоязичництво
У ХХ столітті в межах релігійної контркультури з’явився альтернативний підхід до чаклунства. Такі рухи, як Вікка (створена Джеральдом Ґарднером), почали відкрито використовувати терміни «чаклунство» та «відьма» для позначення гармонійної взаємодії з природою, поклоніння богині, ритуальної магії та сезонних свят. Це чаклунство не зосереджується на завданні шкоди, а на цілісності, зціленні й духовному зростанні.
Феміністичне й культурне переосмислення
Ідентичність «відьми» стала символом спротиву патріархальним нормам у феміністичному русі. Жінка, яка не підкоряється соціальним правилам, має власну волю й сексуальну автономію, іноді зображується як «відьма» — не в образі злої чарівниці, а як втілення сили, незалежності й мудрості. У цьому сенсі чаклунство — це не надприродна дія, а політична метафора.
Іван Гудзенко