Структура Брахма-локи в буддизмі Тхеравади
У космології Тхеравади Брахма-лока має чітку внутрішню структуру, поділену на 20 небесних рівнів. Згідно з вченням, перші 16 з них належать до так званої рупа-брахма-локи — світу матеріальних форм, хоча ці форми дуже тонкі й духовно витончені. Такі стани досяжні лише тими, хто повністю відмовився від тілесного світу та зосередився на абсолютній безформній природі свідомості.
Медитація як основа переродження
Буддисти Тхеравади вважають, що переродження в Брахма-лоці — це результат духовної практики, що поєднує моральну досконалість і глибоку медитацію. Людина, яка живе праведно, виявляє відданість Будді, Дхаммі (вченню) та Сангсі (релігійній громаді), здатна накопичити так звану заслугу, яка забезпечує їй народження у вищих сферах. Чим глибшою є медитація, тим вищим буде рівень небесної сфери. Водночас буддизм не вважає ці небеса остаточною метою — це лише один з тимчасових станів у межах циклу сансари.
Відмінності індуїстського й буддійського підходів
В індуїзмі Брахма-лока часто ототожнюється з обителлю Брахми — творця Всесвіту. Тут переважає міфологічна складова: царство Брахми — це місце перебування великих душ, які заслужили на небесну нагороду через виконання дхарми. Водночас у буддизмі, зокрема в традиції Тхеравади, розуміння Брахма-локи зосереджується на внутрішніх ментальних станах та етичній практиці, а не на поклонінні конкретному божеству. У буддизмі це не божество створює світ, а свідомість , зосереджена, очищена і формує реальність, в якій живе істота.
Брахма-лока уособлює вищий щабель духовного розвитку в межах умовного існування. Її уявлення пов’язане з вірою в те, що моральне життя та розумова дисципліна мають безпосередній вплив на долю людини після смерті.
Іван Гудзенко