Найвідоміша версія міфу про народження Діоніса розповідає про його батьків: верховного бога Зевса та смертну жінку Семелу, дочку Кадма, царя Фів. Через ревнощі Гери, законної дружини Зевса, Семела була змушена вимагати від Зевса явлення в усій божественній славі, що призвело до її загибелі від блискавичних громів. Проте Зевс урятував ще ненародженого Діоніса, вшивши його в своє стегно до моменту другого народження, що наділило його унікальним статусом «двічі народженого». Після цього бог Гермес переніс немовля до вакханок у таємничій місцевості Ніса, де Діоніс був вирощений серед священних ритуалів і містичних обрядів.
Іконографія Діоніса, втілена в мистецтві античності, зберегла образ як немовляти, так і дорослого бога. Відомим шедевром є мармурова статуя Праксителя «Гермес несе немовля Діоніса», що датується приблизно 350–330 роками до н.е. Цей твір демонструє юного Гермеса, який тримає малюка Діоніса, і втілює ідеали класичної краси та божественної невинності. Статуя зберігається в Археологічному музеї в Олімпії та має висоту 2,15 метра.
Діонісові приписували особливу силу життєвої енергії рослин і плодів, що виявлялася у врожайності та відродженні природи. На його честь проводилися розкішні ритуальні оргії, відомі як Діонісії або вакханалії. Особливо активно в культі брали участь жінки, які під час свят виходили за межі суспільних норм, одягаючись у шкури тварин, прикрашаючись плющем та вигукуючи сакральні крики. Їхніми атрибутами були тирси — жезли, обвиті виноградною лозою та плющем, — та танці під супровід аулоса й тимпана при світлі факелів.
На римському саркофазі з ІІІ століття н.е., який зараз зберігається у Метрополітен-музеї Нью-Йорка, зображено тріумф Діоніса. Бог сидить на спині пантери, символізуючи своє панування над природними інстинктами. Поруч із ним зображені персоніфікації пір року — Зима, Весна, Літо та Осінь, що вказує на його зв’язок з циклічністю життя.
Противники культу Діоніса, як показано у міфах, зазнавали страшної кари. У Фракії цар Лікург, що противився новому богу, осліп і збожеволів. У Фівах цар Пентей, двоюрідний брат Діоніса, був розтерзаний вакханками за спробу шпигувати за їхніми містеріями. Афіняни, що зневажили культ бога, зазнали безсилля. Усі ці міфи підкреслюють як руйнівний, так і відроджуючий аспект божества, що уособлював життя і смерть у природі.
В орфічній традиції образ Діоніса набуває ще більшої глибини. Під іменем Загрей він був сином Зевса і Персефони. Підступні титани розірвали його на шматки за наущенням Гери, проте серце Діоніса було врятовано Афіною. Згодом він був відроджений через Семелу, знову втілюючи ідею воскресіння і безсмертя. З попелу титанів, знищених Зевсом, виникли перші люди, що успадкували як божественну, так і титанічну природу, що зумовлювало їхню дуальність.
Культ Діоніса мав винятковий вплив на мистецтво та літературу. У Давній Греції театральні вистави трагедій і комедій проводилися на честь Діоніса під час свят Леней та Великих Діонісій. Поети-лірики створювали дифірамби, гімни, присвячені богові екстазу та безумства. У римській традиції образ Діоніса значно спростили: він став веселим покровителем пиятики, відомим як Вакх. У 186 році до н.е. вакханалії були офіційно заборонені в Італії, що свідчить про амбівалентне ставлення римського суспільства до цього культу.
Атрибутика Діоніса включала вінок із плюща, тирс і кантарос — великий келих для вина. Його часто супроводжували міфічні істоти: сатири та силени — духи родючості, що символізували дику, первісну силу природи. Зображення бога змінювалося з часом: від зрілого бородатого чоловіка до юного, майже жіночного образу. Вакханальні сцени залишилися однією з найулюбленіших тем античного вазопису, де художники відтворювали моменти екстазу, містичного натхнення та божественного божевілля.
Іван Гудзенко