Історія релігійРелігія

Авалокітешвара: бодхісаттва співчуття у буддизмі

Авалокітешвара — один із найшанованіших бодхісаттв у буддизмі, насамперед у традиції Махаяни («Велика Колісниця»). Він символізує безмежне співчуття та милосердя і вважається, можливо, найпопулярнішим персонажем буддійської релігійної традиції. Його культ охопив майже всі напрями буддизму: у Махаяні він має центральне значення, у Тхераваді («Шлях Старійшин»), де загалом не визнають культу бодхісаттв, він також користується пошаною, а у Ваджраяні («Алмазна Колісниця») став ключовою постаттю езотеричної практики.

Релігійне значення та інтерпретації

Авалокітешвара: бодхісаттва співчуття у буддизмі

Авалокітешвара є втіленням рішення бодхісаттви відкласти власне просвітлення, доки всі живі істоти не досягнуть звільнення від страждання (дуккха) та коловороту народжень і смертей (сансара). Його ім’я тлумачать по-різному: як «Володар, що дивиться у всі напрямки» або як «Володар того, що ми бачимо», тобто істинного світу.

У різних культурних контекстах він відомий під іншими іменами: у Тибеті — Спьян-рас гзіґс («Зі співчутливим поглядом»), у Монголії — Ніду-бер үджегчі («Той, хто дивиться очима»), у Камбоджі та Таїланді — Локешвара («Володар світу»), у Китаї — Гуаньїнь («Той, хто чує крики»), а на Шрі-Ланці — Натха-дева. В Китаї його часто зображували у жіночому вигляді, що згодом стало домінантною традицією поклоніння.

Авалокітешвара тісно пов’язаний із вічним Буддою Амідою (Амітабхою), якого зображають на його головному уборі. У легендах він виступає як захисник від небезпек — пожеж, повеней, нападів диких звірів та розбійників, а також як творець космічного порядку.

Іконографія та легенди

Згідно з однією з найвідоміших легенд, голова Авалокітешвари розкололася від горя, коли він усвідомив безмежну кількість істот, яких ще слід врятувати. Будда Амітабха відновив його, створивши одинадцять голів, які вінчає власне зображення. У мистецтві ця форма часто поєднується з образом багаторукого бодхісаттви, де тисячі рук символізують нескінченну здатність допомагати.

У тибетській традиції Авалокітешвару зображують білим, у непальській — червоним. Його дружиною вважається богиня Тара. Традиційною резиденцією бодхісаттви вважається гора Потала, що стала символом духовної влади.

Його культ описаний у численних сутрах. Особливе місце посідає «Авалокітешвара-сутра», що увійшла до «Лотосової сутри» (III ст. н. е.), одного з найвпливовіших текстів буддизму Махаяни.

Поширення та трансформація образу

Найбільше поширення культ Авалокітешвари набув у Північній Індії в III–VII ст. Поклоніння Гуаньїнь у Китаї засвідчено вже в I ст. н. е., а з VI ст. її культ став невід’ємною частиною буддійських храмів. Спочатку бодхісаттву зображували як чоловічу постать, однак починаючи з династії Сун (960–1279) у мистецтві утвердився жіночий образ Гуаньїнь, що значною мірою пов’язано з впливом даоських божеств і легендою про принцесу Мяошань.

У Японії Авалокітешвара відомий як Каннон. Його культ поширився з Кореї в VII ст., і відтоді він став одним із найпопулярніших об’єктів поклоніння.

У Тибеті Авалокітешвара вважається духовним покровителем країни. Його культ утвердився у VII ст. і тісно пов’язаний з інститутом Далай-лам, яких вважають його втіленнями. Саме йому приписують поширення священної формули «ом мані падме хум», що стала символом тибетського буддизму.

Авалокітешвара є уособленням співчуття та милосердя, універсальних цінностей, які виходять за межі буддійської доктрини. Його образ трансформувався у різних культурах, але незмінно залишався символом духовної підтримки та надії. Йому поклоняються як рятівникові від небезпек і страждань, а його культ став одним із найпоширеніших і найтриваліших у буддійському світі.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Історія релігій

Історія релігій

Амітабга

Амітабга — один із найшанованіших будд у махаянській традиції, особливо в так званих школах Чистої ...