Історія релігійРелігія

Арабська релігія доісламського періоду

Арабська релігія доісламського періоду представляє собою складний та різноманітний комплекс політеїстичних вірувань та обрядів, які існували на території Аравії, включаючи межі сирійської пустелі. Ці релігії розвивалися в контексті різноманітних місцевих культур та традицій, а також під впливом сусідніх цивілізацій. У цій статті ми розглянемо характер і значення доісламських арабських вірувань, джерела сучасних знань про них та вплив цих релігій на подальший розвиток ісламу.

Арабська релігія доісламського періоду

У політеїстичних релігіях Аравії більшість богів асоціювалися з небесними світилами, які вважалися носіями сил плодючості, захисту або помсти ворогам. Пантеони різних народів мали значний місцевий партикуляризм, проте багато релігійних обрядів були загальновживаними. Ці практики мають значну схожість з релігійними обрядами біблійного світу, а також з практиками ісламу, який, хоча і рішуче відкидав ідолопоклонство доісламського періоду, все ж перейняв деякі з цих обрядів у витонченій формі.

Боги та їх роль

У кожному регіоні Аравії існували свої власні божества, що відповідали за різні аспекти життя. Наприклад, богиня Аллат була покровителькою родючості, бог Хубал — богом війни, а божество Манат уособлювало долю та смерть. Хоча кожне божество мало свої унікальні атрибути, багато з них виконували подібні функції у різних регіонах, що свідчить про спільні культурні риси серед різних арабських племен.

Релігійні обряди

Релігійні обряди доісламської Аравії включали жертвопринесення, молебні та паломництва до священних місць. Одним з найбільш значущих релігійних центрів був Мекка, де знаходилася Кааба — кубічна споруда, що вважалася місцем поклоніння різним богам. Паломництво до Кааби було важливим релігійним обрядом.

Археологічні та епіграфічні дані

Наші знання про доісламську Аравію ґрунтуються головним чином на археологічних та епіграфічних знахідках. По всьому Аравійському півострову розкидані численні стародавні пам’ятки: кам’яні кола, скельні малюнки, кладовища, укріплені міста, руїни храмів та іригаційних систем. Найдавніші скельні малюнки, які датуються кількома тисячоліттями до нашої ери, зображують культ бика та страуса, а також ритуальні сцени, що відсилають до ще незрозумілої міфології.

Більш пізніми є десятки тисяч алфавітних наскальних графіті на давньоарабських діалектах. Ці графіті, які здебільшого розташовані вздовж природних маршрутів кочівників та караванщиків, містять короткі написи з іменами авторів, їх родоводами, описами подій або зверненнями до богів. Монументальні написи, виявлені в осілих поселеннях, є набагато складнішими та змістовнішими, часто пов’язаними з будівництвом будівель, військовими кампаніями чи релігійними обрядами.

Іконографічні документи

Статуї, рельєфи, печатки та монети також надають цінну інформацію про доісламську релігію. Вони відображають образи богів, сцени жертвопринесень та інші релігійні аспекти, що допомагає нам краще зрозуміти вірування та обряди того часу.

Ісламська традиція

Важливим джерелом знань про доісламську релігію є ісламська традиція. Коран, священна книга мусульман, яка рішуче виступає проти ідолопоклонства, містить багато згадок про доісламські вірування та обряди. Доісламська поезія, зібрана під час ісламського періоду, також надає цінну інформацію про релігійні уявлення арабів до приходу ісламу.

Писемні джерела

Серед писемних джерел особливе місце займають твори іракського генеалога Ібн аль-Кальбі, такі як «Книга ідолів» і єменського енциклопедиста і географа аль-Хамдані, зокрема його «Книга корони» (. Ці роботи містять докладні описи доісламських вірувань, культів та релігійних практик.

Зовнішні джерела про Аравію до ісламу є обмеженими. Ассирійські царі 9-7 століть до н.е. згадували свої походи проти королів та племен Північної Аравії, іноді називаючи їхніх богів. Проте, через ізольованість регіону, знання про Аравію залишалися маловідомими для сусідів.

Висновок

Доісламська арабська релігія є складною та багатогранною системою вірувань та обрядів, що розвивалися під впливом місцевих традицій та сусідніх культур. Археологічні та епіграфічні дані, іконографічні документи та ісламські джерела надають нам багатий матеріал для вивчення цієї епохи. Розуміння доісламських вірувань дозволяє краще зрозуміти культурний контекст, у якому зародився іслам, і ті трансформації, що відбулися у релігійному житті арабського світу з приходом нової релігії.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Історія релігій