Власне вона займалася систематизацією християнської доктрини, залишила велику літературну спадщину отців Церкви. Слід відмітити, що церква виростила видатних науковців та ораторів, в її віддалених безлюдних місцевостях несли християнський подвиг східні аскети — засновники монастирів, зокрема такі як Іоан Ліствичник, Єфрем Сирін.
З неї вийшли відомі особистості, які відіграли вирішальну роль у становленні вчення Східної церкви. Це насамперед захисник православ’я , вчитель і отець Церкви, константинопольський архієпископ Іоан Золотоустий; богослов, іконо шанувальник, аскет систематизатор християнської доктрини віри Іоан Дамаскин, а також засновник чернецтва у Палестині, упорядник уставу для антиохійських ченців Іларіон Великий. Вселенський собором 525 року було зазначено, що антиохійський єпископ проголошується єдиним головою свого округу.
Під юрисдикцією Антіохійської церкви перебували наступні області: Аравія, Сирія, Фінікія, Месопотамія, Кілікія, Палестина, Кіпр. Після Ефеського собору 431 року майже всі східні єпархії відкололися внаслідок впливу несторіанства. Халкідонський собор 451 року вирішив цю проблему наступним чином: Антиохія отримала статус патріархату, а її глава отримав перевагу за честю після римського та константинопольського патріархів. За рішенням собору близько 58 єпархій перейшли до Єрусалимської православної церкви. В результаті осудження монофізитства відбувся поділ цієї церкви на дві групи. Перші — це ті, які залишилися вірними православній вірі, інші – які схилилися до монофізитства. Таким чином, тих, які зберегли православ’я стали називати мелькіти, противників — яковіти (від імені засновника Якова Барадея).
Прихильники православ’я переважали в елліністичних прибережних містах, тоді я монофізити — здебільшого у сільській місцевості внутрішньої частини Сирії. Як наслідок протистостояння у Антиохійській церкві закінчилося тим, що у 550 році н.е. вона остаточно була розділеною на православну та сирійсько – яковітську церкву. З 702 -704 рр. престол антиохійського патріархату стає вакантним місцем для ченців, які відзначалися поширенням релігійного культу відлюдника Марона. Ними було утворено свій патріархат – маронітський в місті Антиохії.
Після завоювання Сирії Візантією було встановлено мелькітський патріархат, який прийняв візантійський обряд та канон православної церкви. У зв’язку із завоюванням хрестоносцями Палестини та утворенням їхніх державних володінь антиохійська кафедра змушений була переміститися в Константинополь, так як антиохійського патріарха було вигнано, а на його місце поставлено римського прелата Бернарда із Валенсії. Пізніше римськими папістами був утворений антиохійський латинський патріархат, а 1268 році його було ліквідовано після завоювання мамлюків.
Таким чином був встановлений Антіохійський патріархат. Після повернення антиохійського патріарха з еміграції у 1269 році, враховуючи факти зруйнування Антиохії, його резиденцію було перенесено у місто Дамаск (Сирія). В результаті завоювання Дамаску Османською імперією, патріархат входить під пряму юрисдикцію Константинополя. Мали місце випадки ув’язнення грецьких митрополитів і патріархів за несплату податків турецькій владі в Сирії. Гонінь на православні спільноти не спостерігалось як і самого сильного процесу ісламізації.
Активна ваза переслідуваннь антіохійських православних розпочалася у 1820 році, тоді патріарху антиохійському Серафиму чудом вдалося уникнути смертної кари. Антиохійський патріархат і його віруючі насправді опинився під постійним турецьким тиском . Незважаючи на ці обставини, чисельність православних церкви поступово зростала. Так наприкінці ХІХ столітті нараховувалося від 60 000 до 110 000 осіб. Постійні переслідування православних віруючих не припинялися, набув широкого розголосу і факт насильства над ними турків. Внаслідок погромів 1860 року багато сирійських християн в Дамаску було вбито, а також знищено місцеву християнську спільноту, зруйновано церкви. З початку 1899 року антиохійські патріархи стали вибиратися не із числа православних греків, а з арабів. За Лозанським договором 1923 року деякі частини Антиохійської православної церкви стали належати турецькій республіці, До її складу увійшла Кілікія, Едеса, Мардін, в тім за погодженням із Грецією православне населення з цих територій було депортовано. Район Александрети (територія Антиохії) ще до початку ІІ Світової війни була віддана туркам французами. Проте це не полегшило долю християнському населенню, а навпаки ще більше погіршило їхнє становище.
У 70 — х роках другої половини ХХ століття було прийнято устав православної церкви у м. Дамаск. Офіційна назва Антиохійської православної церкви за арабськими документами «Римський Православний Патріархат Антиохії та всього Сходу ». Її відносять до автокефальних помісних церков, що посідає ІІІ місце в диптиху (церковному списку) після Олександрійської. Нараховує 22 єпархіальних управління, 400 православних храмів, які зосереджуються у США. Богослужіння Антиохійської православної церкви проводяться на двох мовах — грецькій та арабській. Юрисдикція Антиохійського патріархату розташовані у країнах Близького Сходу: Сирії, Лівані, Іраці, Кувейті, тоді ж як його єпархії найбільше помітні в Європі, у частинах Північної та Південної Америки, у тому числі і в Австралії.
Предстоятель Антіохійської православної церкви носить титул «Блаженніший Патріарх Великої Антиохії, Сирії, Кілікії, Іверії, Месопотамії та всього Сходу ».
У 1979 році її предстоятелем було обрано Ігнатія IV Хазіма. Резиденція антиохійського патріарха на даний час знаходиться у місті Дамаск. Автокефальна митрополія Антиохійського патріархату у Північній Америці сьогодні нараховує 7 єпархіальних єпископів, 400 священиків нараховують в США та Канади. Резиденція антіохійського митрополита розміщується в Нью-Йорку, в штаті Нью-Джерсі.
Богдан Стрикалюк