Ранні роки та освіта
Бергсон народився у сім’ї з польсько-єврейськими та англійсько-єврейськими коріннями. Його батько був талановитим музикантом, а мати походила з багатої англійської родини. Виховання Бергсона було типово французьким. Початкову освіту він здобув у ліцеї Кондорсе, де виявив однаково великі здібності як у науках, так і в гуманітарних науках. Він продовжив навчання у Вищій нормальній школі в Парижі, заклавши основи для своєї майбутньої філософської кар’єри.
Формування філософських ідей
Його перші викладацькі роки пройшли у ліцеях Анже та Клермон-Феррана, де філософу відкрилася інтуїція, що стане основою його майбутніх робіт. Під впливом механістичних теорій Герберта Спенсера Бергсон переглянув свої погляди, зосередившись на понятті часу. Він стверджував, що наукові уявлення про час позбавлені тривалості й потребують переосмислення.
Першою важливою працею Бергсона став «Essai sur les données immédiates de la conscience» (1889), де він вперше запропонував концепцію тривалості як живого, непросторового часу, який не можна виміряти механічно.
Тріумф філософських досягнень
Після публікації праці Бергсон здобув визнання і отримав посаду викладача в ліцеї Генріха IV, а пізніше — професора у Колеж де Франс. Його лекції привернули увагу широкої аудиторії, а його ідеї впливали на різні сфери життя — від філософії до літератури та мистецтва.
У своїй найвідомішій праці «Творча еволюція» (1907) Бергсон розвинув ідею еволюції як процесу, що постійно творить нові форми. Він стверджував, що еволюція є результатом життєвого імпульсу, який постійно розвивається і породжує нові форми життя.
Останні роки
З 1914 року Бергсон відійшов від активної викладацької діяльності, але його вплив залишався значним. Він залишив після себе спадщину філософа, чиї ідеї про тривалість, інтуїцію та еволюцію надихнули покоління мислителів і продовжують знаходити відгук у сучасній філософії.
Іван Гудзенко