Психологія

Анна Фройд: життя, діяльність та внесок у розвиток дитячого психоаналізу

Анна Фройд, народжена 3 грудня 1895 року у Відні, була наймолодшою дочкою Зигмунда Фройда — засновника психоаналізу. Померла вона 9 жовтня 1982 року в Лондоні, залишивши по собі глибокий слід у розвитку психології, насамперед у сфері дитячого психоаналізу та теорії захисних механізмів Его. Її наукова діяльність поєднала фундаментальні теоретичні побудови з практикою, що базувалася на глибокому емпіричному спостереженні за психікою дитини.

Формування професійного світогляду

Анна Фройд: життя, діяльність та внесок у розвиток дитячого психоаналізу

Анна Фройд з юних років була тісно пов’язана з психоаналітичною школою, що склалася довкола її батька. Віддана йому не лише як донька, але й як учена, вона ще в молодості почала цікавитися дитячою психологією, працюючи в початковій школі. Саме щоденне спостереження за поведінкою дітей сформувало її зацікавлення в особливостях розвитку дитячої психіки. Уже в 1925–1928 роках вона очолювала Віденське психоаналітичне товариство, а у 1927 році опублікувала статтю, в якій виклала свій оригінальний підхід до психоаналізу дітей.

Теорія Его та захисних механізмів

Найвідомішим внеском Анни Фройд у психоаналітичну теорію стала публікація «Das Ich und die Abwehrmechanismen» (1936), перекладена як «Его та механізми захисту». У цій праці вона систематизувала та розвинула ідеї про те, як Его — свідома частина психіки  захищає себе від внутрішніх загроз, зумовлених конфліктами між потягами та моральними нормами.

Цей аналіз механізмів захисту дозволив глибше осмислити не лише функціонування психіки дітей, але й дорослих, і став фундаментом для формування психології Его як окремого напряму.

Робота з дітьми під час війни

З початком нацистської окупації Австрії у 1938 році Анна Фройд разом зі своїм батьком емігрувала до Лондона. Там вона продовжила роботу, доглядаючи Зигмунда Фройда до його смерті. У роки Другої світової війни вона активно працювала з дітьми, які постраждали від бойових дій і втратили сім’ї. Разом із Дороті Берлінгем вона опублікувала низку досліджень: «Маленькі діти у воєнний час» (1942), «Немовлята без сімей» (1943) та «Війна та діти» (1943). У цих працях було проаналізовано вплив травми, розлуки та стресу на психіку дітей, а також окреслено принципи підтримки дитячої емоційної стійкості.

Гемпстедська клініка та освітній психоаналіз

У 1947 році Анна Фройд заснувала Курс і клініку дитячої терапії в лондонському районі Гемпстед, яку очолювала до кінця життя. У цьому закладі вона реалізувала комплексний підхід до психоаналітичної терапії дітей. Вона розглядала гру не як символічне розкриття несвідомого, як це робила Мелані Кляйн, а як спосіб адаптації дитини до реальності. Велику увагу Анна приділяла співпраці з батьками та вважала, що психоаналіз має не лише лікувальну, а й освітню функцію.

Її підхід полягав у гармонійному поєднанні теорії та педагогіки. Підсумком цієї концепції стала праця «Нормальність і патологія в дитинстві» (1968), де вона визначила межі між варіантами нормального розвитку та психопатологією.

Праця Анни Фройд залишається важливою віхою в історії психоаналізу та дитячої психології. Вона зробила дитинство предметом серйозного наукового аналізу, відокремила власний підхід від ортодоксального фрейдизму та забезпечила розвиток гуманістичного напряму в психотерапії.

Іван Гудзенко

Яка твоя реакція?

Радість
0
Щастя
0
Любов
0
Не завдоволений
0
Тупо
0

Интересно почитать:

Также в категории:Психологія