Історичний розвиток і джерела
Алхімічні уявлення виникали в різних частинах світу. Проте, обсяг збережених текстів значно відрізняється. Наприклад, грецька алхімія представлена одним рукописом обсягом приблизно 80 тисяч слів. У Китаї алхімія входила до складу даоської традиції та була документована приблизно сотні трактатів. Ісламська та індійська алхімія збереглися лише частково переважно у вигляді згадок у філософських і медичних текстах, а також у кількох спеціалізованих працях.
У доколумбовій Америці, зокрема серед майя та ацтеків, про існування алхімічних традицій наразі відомо дуже мало. Це не обов’язково свідчить про їхню відсутність, але майже немає джерел для вивчення. Натомість, у Китаї та ісламському світі алхімія досягла високого рівня розвитку. У Китаї вона була пов’язана з пошуками «еліксиру безсмертя» й активним вивченням властивостей мінералів та металів. В ісламських країнах алхімія поєднувалася з філософськими доктринами, зокрема неоплатонізмом, і мала як практичне, так і духовне значення.
Філософія перетворення і гармонія з природою
Головною ідеєю алхімії є віра в можливість трансформації не лише матеріальної, а й духовної. Алхімік прагнув не просто створити золото з менш цінних металів. Його мета — зрозуміти закони природи і через роботу з речовиною пізнати саму суть буття. У цьому сенсі алхімія була своєрідною духовною практикою, яка поєднувала фізичний експеримент із філософським осмисленням.
У багатьох культурах алхімічна трансмутація розглядали як аналог внутрішньої змтани особистості. Створення філософського каменю або «еліксиру життя» символізувало досягнення гармонії між розумом, душею і тілом. Тому алхімія стала основою для пізніших форм наукового пізнання, зокрема хімії, хоча сама залишалася на перетині містики, науки і філософії.
Іван Гудзенко