В Лондоні Бен займав адміністративні та освітні посади, зокрема секретаря ради охорони здоров’я в 1848–1850 роках. Протягом наступного десятиліття він працював у державних структурах, поєднуючи управлінську діяльність із педагогічною.
Освітня діяльність та реформи
З 1860 по 1880 рік Бен викладав логіку та англійську літературу в Абердинському університеті. У цій ролі він став активним реформатором шотландської системи освіти. Його освітні зусилля були спрямовані на перегляд методики викладання, впровадження нових підходів до вивчення мови, літератури та логіки. У рамках цих реформ Бен опублікував низку праць з граматики та риторики, які стали основою для вдосконалення навчального процесу в університетах.
Однією з найважливіших праць цього періоду є «Логіка» (1870) — фундаментальна двотомна праця, в якій автор детально аналізує застосування логічного мислення у сфері природничих наук.
Психологія та науковий підхід
Александр Бен вважається одним із піонерів наукової психології. Він відмовився від спекулятивних філософських підходів до душі й натомість спрямував увагу на емпіричні, фізіологічні основи психіки. Бен послідовно прагнув виявити фізичні кореляти психічних процесів, таких як уява, ідеї, пам’ять і свідомість. Його метою було поєднання філософського аналізу із фізіологією мозку та нервової системи, що значно випереджало свій час.
У 1876 році Бен заснував перший спеціалізований журнал з психології — «Розум», який став платформою для обговорення новітніх досліджень і теоретичних концепцій у цій галузі.
Основні наукові праці
Бен залишив багату спадщину в галузі психології, етики, філософії та освіти. Серед його найвпливовіших праць:
- «Про вивчення характеру» (1861) — систематичний аналіз формування особистості;
- «Наука про психіку та мораль» (1868) — збірка текстів, що досліджує зв’язок між психологією та етикою;
- «Розум і тіло» (1873) — спроба побудови цілісної теорії взаємодії психічного та фізичного.
У зрілі роки Бен звернувся до оцінки постаті свого друга— «Джон Стюарт Мілль: критика з особистими спогадами» (1882). Після смерті вийшла й «Автобіографія» (1904), у якій викладено особистий та інтелектуальний шлях мислителя.
Александр Бен відіграв ключову роль у формуванні сучасної наукової психології та в реформуванні освітньої системи Шотландії.
Іван Гудзенко