Духовний шлях і вплив ісихазму
Євфимій народився в Болгарії, але точне місце його народження залишається невідомим. Його духовний шлях розпочався в монастирі Кіліфарево, заснованому його наставником Феодосієм Тирновським. У цьому монастирі розвивалася школа ісихазму — візантійського руху споглядальної молитви, що акцентувала увагу на внутрішньому зосередженні, аскетичній дисципліні та містичному єднанні з Богом.
Після навчання у Феодосія Євфимій вирушив до Константинополя та на гору Афон, що були центрами православної духовності. У цих монастирських громадах він займався переписуванням рукописів, богословськими дослідженнями та впровадженням ісихастської традиції. Його робота була частиною більшого греко-слов’янського середовища, яке сприяло культурному обміну між Візантією та слов’янським світом.
Патріаршество та реформи
У 1371 році Євфимій повернувся до Болгарії, а в 1375 році був обраний патріархом Тирново. Це було періодом політичної нестабільності та загрози з боку Османської імперії. Як патріарх, Євфимій не лише керував Болгарською православною церквою, але й здійснив глибокі літургійні та мовні реформи.
- Реформа літургійних текстів
Болгарія на той час зіткнулася з проблемою невідповідності та спотворення церковних текстів. Переклади літургійних текстів із грецької на церковнослов’янську, зроблені в IX столітті Кирилом і Мефодієм, потребували осучаснення. Євфимій здійснив масштабний перегляд і стандартизацію цих текстів, усуваючи помилки та неточності. Його робота сприяла відновленню богословської точності й авторитету церкви. - Впровадження мовної реформи
Євфимій створив програму лінгвістичної стандартизації, засновану на принципах церковнослов’янської мови, яка походила від оригінального старослов’янського перекладу Біблії Кирилом і Мефодієм. Ця мова на той час вже вийшла з повсякденного вжитку, але зберегла свою роль сакральної та літургійної.
Основна мета реформи полягала в тому, щоб забезпечити єдність текстів і запобігти поширенню єретичних учень, таких як дуалістичний богомільський рух. Богоміли, які заперечували матеріальний світ як створений дияволом, створювали значні загрози для православної церкви. Реформа Євфимія сприяла викоріненню таких єресей.
Після падіння Тирново під османським ярмом у 1393 році Євфимій був вигнаний. Його подальша доля залишається невідомою, але вважається, що він провів останні роки у вигнанні, ймовірно, в монастирі.
Іван Гудзенко