Ассирія – одна із могутніших цивілізацій Стародавнього Сходу. Розвиток цивілізації розпочався у ІІ-І тисячолітті до нашої ери в північній частині Месопотамії. По суті це є давньо месопотамська держава, територія якої сягала півночі сучасного Іраку. Столиця Ассирії — Ашшур.
Ассирійська цивілізація характеризується формуванням міфології, культури, розвитком науки, мистецтва, архітектури. Мистецтво Ассирії починає розвиватися в період І тисячоліття до нашої ери. Це підтверджується збереженою кількістю пам’яток, віднесених до цього часу. Ассирія перетворювалася в державу, де військо-деспотичне рабовласництво і панування на усім Стародавнім Сходом. Території Ассирії простягалися від Західної Азії аж до самого Єгипту. Зміцнення Ашшуру дало можливість налагодження міждержавних відносин, започаткування ассирійського мистецтва.
Підйом ассирійського мистецтва спостерігається у ІХ –VІІ столітті до нашої ери. З VІІ століття до нашої ери — дотик двох культур: ассирійської та грецької. Відбувся міжкультурний зв’язок цивілізацій. Греція перейняла культурні досягнення в Стародавньому Сході, а Ассирія зійшлася в знайомстві з невідомим для неї світом.
В Ассирії можна було спостерігати будівництво соціально-економічного устрою на двох речах: 1) жорстока експлуатація; 2) масове поневолення населення. Громадянська та жрецька влада опинилася під чітким контролем правителів Ассирії. Мистецтво мало б прославляти походи війська та доблесть царя. Відмінність ассирійського мистецтва від месопотамського та єгипетського у тому, що воно було світським. В мистецтві перевагу над культовою архітектурою мала фортечна та палацова. Так у палацовій архітектурі Тіл-Барсіби зустрічається стінний розпис.
Тут зображувався тематичний сюжет життя правителя держави та його участь у військових баталіях. Розпис наносився на вапняну штукатурку. Для білого фону використовували чорну, зелену, червону, жовту фарбу. Яскравим прикладом розпису є хорсабадського палацу є рельєф площею у шість тисяч квадратних метрів. На думку дослідників ассирійські художники могли користуватися картонами для нанесення контурів зображень, тоді ж як учні робили копії окремих сцен, виконуючи композиційні деталі і безсумнівного факту використання трафаретів для людських та тваринних зображень.
Вже в часи правління Ашшурнасірпала ІІ ІХ століття до нашої ери держава зміцнюється. Мистецтво цього періоду набуває рис простоти, чіткості, торжественності. Ассирійськими художниками робиться відхід від перевантаженості зображень при передачі рельєфних сцен. Тут відсутні пейзажні моменти, зображені сцени полювання. Продемонстрована відмінність між історичними та палацовими сценами.
У палацових сценах зображувалися рухливі фігури, лише одна залишалася нерухомою – правителя. Акцент зміщувався на позі та жестах, а якщо це торкалося масової сцени, то зображувалися воїни, іноземці, слуги, художника не утримував жоден канон. Особливу увагу приділено ассирійському війську, котрому вдалося осадити фортецю (сцена на увесь рельєф). На другому рельєфі зображені переможні походи царя Ашшурнасірпала та тих, хто намагався славити його. VІІІ століття до нашої ери – поява нових рис ассирійського мистецтва.
В часи правління царя Саргона І мистецтво почало змінюватися: фігури збільшувалися, композиційна чистота залишилася. Художники переходять на новий рівень, виявляючи все більший інтерес до людського вигляду та зображенні самого Саргона. Зображальні рельєфи тварин досить чітко передали рух. Ось тут вже ведуться натуралістичні спостереження, виникає пейзаж. У VIII-VІІ столітті до нашої ери – розвивається рельєф.
Пік розвитку мистецтва припадає на VІІ століття до нашої ери. До найкращих творів ассирійського мистецтва можемо віднести: сцена полювання на левів. Не було досягнуто досконалості в скульптурному мистецтві як на рельєфі. Скульптурне мистецтво представлене наступними роботами: вапняна статуя Ашшурнасірапла, рельєфна композиція на листах із бронзи в Імгур-енлілі, переможна стела царя.
Ассирійська гліптика І тисячоліття до нашої ери займає відповідне місце у сценах релігійного змісту, а не в палацовому рельєфі. Ассирія відіграла ключову роль в історико-культурному становленні суспільства. Зуміли перейняти від Месопотамії клинове письмо, літературу, мистецтво. Реальним доказом високої культури слугує бібліотека царя Ашшурбаніпала, знайдена під завалами палацу.
Спостерігається розвиток основних рис архітектури та образотворчого мистецтва, що їх виробила культура Месопотамії. Ассирійське мистецтво мало високу художню гідність, здійснило сильний вплив на сусідні країни, особливо Урарту – суперник Ассирії І тисячоліття до нашої ери.
Пегас