Яка ж наука займається правильністю пояснення, тлумачення священної книги «Коран»? Насправді така наука в ісламі існує, вона отримала свою назву — тафсір (від араб. «фасара» означає — пояснення). Це ісламська наука, яка займається тлумаченням та коментуванням аятів Корану.
Люди, які займаються цією роботою називаються «тафсірами». Самими такими авторитетними тафсірами вважають : ат – Табарі, Джалалайну, ібн Аббаса, Куртубі, Ібн Касіра та Вахіді. Їх також називають «тафсірами правдивих муфасірів».
Спробуємо провести класифікацію видів тафсірів:
1) Аналітичний — це традицій вид тафсіра, в якому подається детальне тлумачення аятів, являє собою їх послідовний лексичний розбір та інтерпретацію; вказуються причини, час, місце з’явлення аятів.
2) Скорочений – менш детальний скорочений варіант аналітичного тлумачення, при якому зберігаються універсальність та лаконічність в коментарях, але опускаються подробиці.
3) Порівняльний – це вид тафсіра, в якому порівнюються різні інтерпретації та коментарі і аргументовано виявляються найбільш підходящі варіанти.
4) Тематичний – тафсір, у якому подається детальне пояснення однієї із тем, які обмірковуються в рамках всього Корану, окремої сури (глави) чи самостійного терміну в Корані.
Крім класифікації видів тафсірів є також етапи тлумачення Корану:
1) Тлумачення Кораном – це тлумачення слів або висловів у Корані посередництвом самого Корану, коли значення даного слова або ж висловлювання інтерпретується ж таким словом чи висловлюванням у іншому місці в Корані.
2) Тлумачення Суною — застосовується лише втому випадку, якщо це тлумачення робилося самим пророком Мухамедом.
3) Тлумачення сподвижників – коментарі сподвижників та сучасників пророка Мухамеда з числа мусульман відносно тих чи інших слів чи висловів у Корані.
4) Тлумачення учнів сподвижників – коментарі мусульман, які прийшли після смерті пророка Мухамеда, а також перейняли їх від самих сподвижників.
5) Тлумачення Корану у мовному значенні — тлумачення слів або висловів у Корані посередництвом лінгвістичної інтерпретації з позиції до ісламської арабської мови.
Люди, які займаються тлумаченням Корану називаються «муфасірами». До найбільш авторитетних тафсірів відносять наступні праці муфасірів:
1) Тафсір ат – Табарі (838 -923 рр.)
2) Тафсір Куртубі (1214 -1273 рр.)
3) Тафсір Ібн Касіра (1301 -1373рр.)
4) Тафсір аль – Джалалайна
5) Тафсір Ібн Аббаса
6) Тафсір Вахіді
7) Тафсір аль –Байдаві
8) Тафсір ас –Сааді (1889 -1956 рр.)
9) Тафасір Руфуль Фуркан
Стрикалюк Богдан, магістр релігієзнавства