Походження та основні принципи зороастризму
Зороастризм виник у контексті стародавніх політеїстичних вірувань, де природні сили, такі як сонце, вогонь і вода, були предметом поклоніння. Заратустра запропонував революційну концепцію єдиного бога, Ахура Мазди який створив світ і є джерелом усього доброго.
Монотеїзм та Ахура Мазда
Зороастризм вшановує Ахура Мазду як всевишнього бога, який керує всесвітом. Він уособлює добро, праведність та порядок. Ахура Мазда протистоїть Ангра-Майнью (Аріману) — силі зла, хаосу та брехні.
Дуалізм добра і зла
Хоча зороастризм є монотеїстичним, він містить елементи космічного дуалізму. Заратустра вчив, що людство бере участь у боротьбі між світлом і темрявою, добром і злом. Кожна людина через свої дії робить вибір, підтримуючи або Ахура Мазду, або Ангра-Майнью.
Зороастризм і його вплив на світові релігії
Зороастризм справив значний вплив на релігійні традиції Близького Сходу, зокрема:
- Юдаїзм: Концепції кінцевого суду, боротьби між добром і злом, а також приходу месіанської фігури мають паралелі у зороастризмі.
- Християнство: Ідея воскресіння мертвих і остаточної перемоги добра також має спільні риси із зороастрійським баченням.
- Іслам: Уявлення про рай, пекло та ангелів могли частково сформуватися під впливом зороастризму.
Історія зороастризму: піднесення та занепад
Зороастризм став державною релігією під час Ахеменідів (550–330 рр. до н. е.), таких як цар Дарій І та Кір Великий. У цей період його ідеї поширилися на територію Месопотамії та інших регіонів.
Під час Сасанідської імперії (224–651 рр. н. е.) зороастризм досяг свого апогею. Були укладені основні священні тексти, а релігійна організація посилилася.
Після приходу ісламу зороастризм поступово втратив свій статус у Персії. Частина зороастрійців втекла до Індії, де вони стали відомі як парси.
Сьогодні зороастризм залишається живою релігією, хоча його послідовників у світі налічується близько 200 тисяч. Найбільші громади знаходяться в Індії (парси) та Ірані.
Іван Гудзенко