Зустріч з Божественним
У першому сенсі релігійний досвід означає зустріч з божественним у спосіб, аналогічний зустрічі з іншими людьми чи речами у світі. Це може включати бачення, голоси або інші форми явлення божественного.
Усвідомлення святості
У другому випадку йдеться не про конкретну зустріч із божественною істотою, а про усвідомлення якості святості чи справедливості в реальності або про те, що весь досвід можна розглядати у зв’язку з ґрунтом, з якого він випливає. Коротше кажучи, релігійний досвід може означати як особливий досвід божественного або кінцевого, так і розгляд будь-якого досвіду як вказівного на божественне або остаточне.
Вільям Джеймс
Термін «релігійний досвід» не був широко використаний до публікації «Різновидів релігійного досвіду» (1902) Вільяма Джеймса, видатного американського психолога та філософа. Джеймс розглядав релігійний досвід як центральний аспект релігії, що дозволяє зрозуміти її вплив на життя людей.
Іспанські містики та протестантські реформатори
Ідея розуміння релігійних концепцій через індивідуальний досвід сягає часів іспанських містиків 16-го століття та протестантських реформаторів. Особливий акцент на важливості досвіду в релігії знаходиться в працях таких мислителів, як Джонатан Едвардс, Фрідріх Шлейермахер і Рудольф Отто. Ці мислителі підкреслювали, що релігійний досвід є суттєвим для розуміння релігії як реальної сили в людському житті, на відміну від релігії, яка розглядається лише як членство в церкві або віра в авторитетні доктрини.
Характер релігійного досвіду
Одним із головних питань є те, чи релігійний досвід вказує на особливий досвід божественного, чи будь-який досвід можна вважати релігійним через його зв’язок з божественним. Це питання розділяє дослідників на тих, хто вважає релігійний досвід унікальним явищем, і тих, хто бачить у ньому лише один із багатьох аспектів людського досвіду.
Розрізнення релігійного та світського
Іншим важливим питанням є визначення різниці між релігійним і світським життям, а також іншими формами духовності, такими як мораль і мистецтво. Це питання досліджується філософами та теологами, які намагаються визначити, що робить релігійний досвід особливим і відмінним від інших форм людського досвіду.
Оцінка релігійного досвіду
Чи можна релігійний досвід зрозуміти й належним чином оцінити з точки зору його походження та психологічних чи соціологічних умов? Чи він є sui generis (унікальним), що потребує тлумачення у власних термінах? Це питання є важливим для дослідників, які намагаються зрозуміти природу релігійного досвіду та його вплив на людину.
Когнітивний статус релігійного досвіду
Чи має релігійний досвід когнітивний статус, включаючи зустріч із істотою, істотами чи силою, що виходить за межі людської свідомості, чи є просто суб’єктивним і повністю складається з ідей і почуттів, які не мають жодного відношення до них самих? Це питання є центральним для філософів-екзистенціалістів і феноменологів, які досліджують базові структури людської свідомості.
Висновок
Релігійний досвід є важливим аспектом релігії, який дозволяє зрозуміти її вплив на життя людей. Вивчення релігійного досвіду відкриває багатий матеріал для дослідження релігії психологами, істориками, антропологами, соціологами, теологами і філософами. Це дослідження дозволяє глибше зрозуміти природу релігії та її значення для людини, а також відповісти на питання про те, що робить релігійний досвід особливим і відмінним від інших форм людського досвіду.
Іван Гудзенко