Слово Ιρμολόγοιν у грецькому перекладі означає послідовність, слово – книга, яка складається з ірмосів, катавасій (повторювання пісень 3, 6, 9-ї пісні канону) і Октоїха (вісім голосів) та канонів свята з церковно-богослужбових Мінеї та Тріоді (три пісні). Руська традиція зуміла зберегти Ірмологій під двома видами: богослужбовим та пісенним. У богослужбовому містився текст слів канонів, у пісенному – лише недільні та святкові ірмоси канонів, тижневих служб Восьмиголосника (Октоїха) з іншими піснесіпвами.
Ірмологій складається з 1500 ірмосів. Ірмологій має чітку структуру: восьмиголосна система, глас містить ірмоси за порядком пісень (їх дев’ять). Викладений Ірмологій у знаменному розспіві. Починаючи з кінця XVІ століття в Україні та Білорусії відбувається формування особливого виду ірмологія – південно-західного у нотолінійному вигляді під назвою «Ірмологіон». Його зміст набагато ширший та різноманітний за ірмологій. Тут містяться стихири воскресні з Октоїху, піснеспіви на свята, які викладені різними розспівами, починаючи із знаменського, болгарського і закінчуючи місцевим.
В змісті Ірмологіону можна знайти піснеспіви трьох літургій Івана Золотоустого, Василія Великого, Григорія Двоєслова; догматики (співи на честь шанування Богородиці, започатковані св. Іооанном Дамаскиним), які використовуються на вечірній службі після стихир настиховних «Господи взиваю до Тебе, вислухай мене»; богородичні (піснеспіви 8-ми гласів); на ранковому служінні троїчних (піснеспіви в честь Святої Трійці) того чи іншого гласу; недільні тропарі на службі всенічного бдіння; полієлей «Хваліть ім’я Господнє…»; вибрані псалми з Величаннями свят або ж святих; ступеневі антифони; прокимни (приспіви 8-ми гласів); тропарі, недільні стихири на свята і в день святого; пророчі пісні як основа пісень канону; два розділи стиховні до пісень канону: буденних «Господеві співаймо», святкових «Співаймо Господеві».
Ірмологій є унікальною книгою, якою у нинішній час користується православна церква в богослужбовій практиці.
Пегас