Західна патристика: Тертуліан, Августин Блаженний

Представляємо вашій увазі серію публікацій про патристику, тобто період отців церкви в історії християнства та філософії середньовіччя. Дана стаття присвячена двом отцям церкви: Тертуліану та Августину Блаженному.

  1. Практична філософія Тертуліана.
  2. Теологія та історіософія Августина Блаженного.

Практична філософія Тертуліана


«Вірую, тому що абсурдно», – Тертуліан

Тертуліан – виходець із Пн. Африки. Народився прибл. 160 року, помер прибл. 220 року. У той час були певні кризові ситуації в християнстві. Тертуліана непокоїло те, що деякі дискусії начебто відвертають людей від первісного апостольського духу. Цим викликана симпатія Тертуліана до монтаністів.

Монтанізмранньо християнський рух, представники якого вважали, що святий дух продовжує відкривати людям істину. Їх можна порівняти з сучасними харизматами. Пропагували жорсткий аскетизм, повне уподібнення Христу і Апостолам. Монтанізм був засуджений як єресь.

Тертуліан говорив, що жодному християнину не потрібна грецька філософія, логіка тощо. Учителями грецьких філософів Тертуліан теж вважав Біблійних пророків, як і ранньо християнські отці церкви.

Тертуліан вважав, що християнство – це передусім мораль. Божественна істина дана людини в ім’я її життя. Тертуліан був практичний, як і в подальшому західні автори, що й відрізняє їх від східних, які були більш містичними (Читайте: Ранньо християнські отці церкви).

Тертуліан вважає, що в світі не існує нічого не тілесного: «Все, що є не тілесним – не існує… Тілесним є все, крім того, чого немає».

Цікаво! В біблійній герменевтиці зовнішній сенс називають тілесним, видимим, а внутрішній, духовний називають езотеричним, доступним не всім.

Те з Біблії, що зрозуміле, не варто перетворювати на незрозуміле, вважає Тертуліан. Те, що нам не зрозуміло ми не повинні спробувати осмислювати, повинні лише вірити.

Теологія та історіософія Августина Блаженного

августинЧитайте: Аврелій Августин (Блаженний) та його твір “Сповідь”

«Розумію, щоб вірити», – Августин Блаженний

Августин Блаженний (Аврелій) – спочатку був маніхеєм (синтез християнства і зороастризму). Своє навернення в християнство пояснює певним містичним досвідом. Головний твір Августина Блаженного«Сповідь». Августин цікавився доктриною трійці: різні іпостасі розкриваються в діалозі між собою. Таким чином було закладено підґрунтя європейській діалогічній філософії.

Питання на загал! В християнстві є проблема свободи волі, яку не можна розв’язати до логічного кінця, адже з одного боку ми бачимо Бога, з абсолютною волею, а з іншого людину, з відносною волею. Проблема у тому, як співвідносити відносну волю з абсолютною?

Пояснення Августина: Бог дав свободу вибору, не заради самого вибору, а заради того, щоб людина робила добро, і якщо вона робитиме добро то її воля, і воля божественна, співпадатимуть. Інакше людина заслуговуватиме покарання. Взагалі основа філософії Августина – гріхопадіння,  природа людини, як грішника.

Ще один відомий твір Августина«Про град Божий», – намагання з’ясувати роль християнства в історії. Історія, за Августином, розділяється на 7 періодів. Концепція історії – лінійна, що призвело до створення ідею прогресу, розвитку, а це – центральна ідея в Європі.

«Град Божий» – це сама церква, а «град земний» – держави, імперії. Августин вважає, що людина нічого не може без Бога.

У своїй філософії Августин говорить про весь світ в цілому. Тобто християнство позиціонується не як релігія групи осіб, а як глобально необхідне явище.

В творчості Августина багато моментів присвячено питанням суспільства, прогресу. Саме завдяки цьому його вважають основним, чи радше ключовим представником патристики.

Читайте: Аврелій Августин (Блаженний) та його твір “Сповідь”

Кравчук Антон Юрійович