Синкретичне вчення Сатьї Саї Баби


Ми починаємо новий розділ постів нашого блогу, що стосуватимуться неорелігійних течій та рухів.

У ХХ-ХХІ  столітті  жодний релігійний діяч Індії не може похвалитися такою великою кількості своїх послідовників і такою проповідницькою діяльності серед  жителів  Індостану  таких як Сатьї Саї Баба.
Сатьї  Саї Баба відомий мільйонам жителям Індії і світу.

Сатьї Саї Баба народився 23 листопада 1926 року.  Він був четвертою дитиною в простої і благочестивої пари.  Хлопчика назвали Сатьї  Нараяна Раджу. З народженням   Сатьї Саї Баби існує багато легенд  одна говорить те що мати Сатьї пішла по воду і нібито побачила біля колодязя світлу голубу кулю,яка плавно покотилася і ввійшла в неї .  Жінка втратила свідомість із того часу почала носити у своєму череві  незвичайне дитя. Місцевий індуський монах пояснив це явище так «Ти носиш в собі Велику душу».  Сатьї Саї Баба заявляє,що ще до свого народження він знав ,де народиться і зявиться на цей світ із чудесними здібностями . Очевидці розповідають ,що за декілька днів до його народження в будівлі Раджу нібито заграли всі музичні інструменти ,які там були , а охороняла немовля в колисці велика кобра.  Сатьї Саї Бабу любили всі в його селі.

Сатьї Саї Баба любив завжди носити на лобі широкі полоси слідів від вібхуті і намальовану точку кумкум . Пояснював це він тим ,що є водночас і Шіва і Шакті , а тому у ньому мають бути і вібхуті і кумкум .

Сатьї отримав релігійну освіту від свого діда Кондами Раджі.

Коли Сатьї Саї Бабі було десять років він організував в своєму селі групку із двадцяти хлопчиків ,які танцювали і поклонялися різним божествав індуської традиції (Шіва,Крішна,Ганеша та інші.) Під час цих зустрічав юний Сатьї Саї Баба складав пісні і вірші на тему Бхагават-Гіти. 9 березня  1940 року трапилося щось не звичне із Сатьї ,він втратив свідомість ,не говорив і не дихав ,але сучасні послідовники саїзму знають ,що коли Сатьї Саї Баба втрачає свідомість то він відправляється в різні світи,отже після цього першого разу втрати свідомості саїсти вважають початком втілення Сатьї Саї Баби як аватара.

Після випадку 1940 року Сатьї Саї Баба  почав говорити, що він – Баба (Аватар), звісно його батьки і близьке оточення почало його вважали божевільним. Батьки викликали різних цілителів,шаманів,психіатрів,але нічого не допомогло , хлопчик з дня на день все більше і більше опановував різні психічні практики.

23 травня 1940 року Сатьї проголосив офіційно, що він новий Сатьї Саї Баба.

У 1918 році в Індії вже був один Сатьї Саї Баба який налагодив стосунки між мусульманами і індусами,а також він опублікував пророцтво про прихід нового Сатьї Саї Баба після його смерті, і новий Сатьї Саї Баба народиться через 8 років, і тому послідовики Сатьї Саї Баба важають його другим втіленням.

У 1961 році у дні світа Дуссерха Саї назвав себе більш високим Авватаром, ніж Рама і Крішна , то в 1963 році він вже став себе називати втіленням  Шіви й Шакті. Сатьї Саї Баба визнавав священні писання  індуської традиції,але він говорив що не достатньо читати Упанішади,Бхагават-Гіту,Веди,Араньяки , а потрібно читати Біблію,Коран,Авесту,та твори самого Баба .

Водночас   Сатьї Саї Баба називає себе не тільки індуїстським аватарою . З того часу,як у нього появилися послідовники на Заході,він оголосив себе також Ісусом Христом, Буддою,Зороастром, Мухамедом ,що він ніби повернувся вдруге на Землю . Якщо на початках Саї описував суть своєї місії так: «Я прийшов ,щоб оберігати вас від нещасть », то тепер він заявляє,що прийшов цей гріховний світ з метою «встановлення у світі Дхарми (тобто він проповідує шлях праведності )».

Сатьї Саї Баба у своїх проповідях твердить ,що він помре у віці 94 років,але це буде не смерть звичайної людини,а перехід в інший стан. Через 8 років Саї прийде знову,але ім»я його буде вже Према Саї .  Імя Према означає любов. Він проповідуватиме, що кожна людина є Бог. За словами Саї  Баби  ця мудрість дозволить кожній людині прагнути йти до Бога.

Відтак місія Сатьї Саї Баби при приведення людства до миру і добробуту служать втілення трьох Аватар – Саї Баби із Шірді, Сатьї Саї Баба із Путтарпарті і Према Баби,який втілиться через 8 років після того ,як нинішній Аватар залишить своє фізичне тіло.

Представники різних неоїндуїських  і містичних течій дають різну оцінку діяльності  Сатьї Саї Баби.  Якщо кришнаїти за здатність матеріалізувати предмети називають Саї містиком, то реріхівці із-за факту виліковування ,називають  Сатьї  народним цілителем. У шіваїтів  Саї постає як харизматичний гуру-просвітитель, у віссаріонівців – представником Бога-Творця,то російські правослані називають його «ловким фокисником»,а представники Сахаджи-Йоги лжевчителем.

Основи віровчення Саїзму

Сатьї  Саї Баба неодноразово заявляв ,що він прийшов у цей світ не з метою створення нової релігії,і не з метою навернення всього людства у індуїзм. Він проводить меже між релігією,як певною формою поклоніння і духовністю,що є сутністю будь-якої релігії. Сатьї Саї Баба говорить ,що нікому не потрібно змінювати свою релігію,бо в кожній релігії є Істина,яку слід пізнавати й глибоко усвідомити. Сатьї Саї Баба закликає всіх людей прийти до нього,щоб пізнати його вчення ,а потім повернутися у своє релігійне середовище. Сатьї Саї Баба говорить славіть Бога різними мовами і співайте гімни йому.

Сатьї Саї Баба в своєму віровченні відходить від індуського політеїзму і водить в своїй релігії монетеїзму.

Він пише у своїй книзі Йога і релігія,що  людина може стати Богом  але існує лише один Бог творець і цей Бог є Сатьї Саї Баба. Сатьї вчить ,що Бог є ніргуна (не має якихось якостей), але заради незрілих він має і сторону сагуна (наявність якостей). Згідно вчення Сатьї світ є ілюзією,породжене маєю. Відтак покладатися на нього слід. Найпростішим шляхом усвідомлення людиною свого істинного Я є її відданість. Сатьї важає ,що лише «бхакті очищає серце, возвеличує бажання і дає цілісний світогляд. Воно приносить Божу благодать … Віданність має здатність спустити «Бога на землю».

Сатьї  Саї Баба виявляє свою затурбованість насамперед людською душею , водночас Саї визнає те, що людина – істота соціальна ,що вона має свої обов’язки перед суспільством . Тому він вимагає від своїх послідовників, заради їх духовного розвитку і забезпечення гармонійного життя в суспільстві, слідувати визначеному ним Кодексу поведінки і дотримуватися також визначених ним 10 принципів.

Кодекс поведінки Саїзму

  1. Щоденна медитація і молитва.
  2. Щоденний баджан і молитва разом із членами сімї
  3. Участь в духовних і освітніх програм Сатьї Саї Баби, які організовуються центром для дітей відданих Саї.
  4. Участі в громадській роботі й інших програмах організації.
  5. Відвідування принаймні хоч раз на місяць сумісних баданів, які проводить центр.
  6. Регулярне вивчення праць Саї.
  7. Говоріть зі всіма ласкаво із любовю
  8. Не говоріть щось погане про інших людей,особливо при їх відсутності .
  9. Визначіть у своєму житті «потолок для бажань», використовуйте одержані збереження для служіння людству.

У саїзмі також розвинуте вчення про Садхану

Садхана в перекладі означає – духовна практика, в результаті якої людина здійснює очищення і наближається до Бога.

Це процес очищення тіла, розуму і душі в потоці зростаючої духовності, моральності і праведності. Садхана відроджує істину, добро і красу за допомогою піднесених думок, правдивих і ваговитих слів і благородних дій.

Очищення за допомогою садхани в різні періоди часу досягалося різними методами. Як відомо індуси поділяють свою історію на різні епохи ,в якому живе людство,це юги .

Перша юга була найдуховнішою і людина наближалася до Абсолюта за допомогою медитації, в Трета півдню – жертвопринесення, в Двапара півдню – поклоніння образу Бога в храмі, а для поточної епохи – Калі юги-переважне оспівування імені Бога.
Сатьї Саї Баба рекомендує дев’ять видів поклоніння як садхани:

  • слухання про славу Бога (шраванам)
  • оспівування слави Божою (киртанам)
  • невпинне памятование Божого імені (вишнунамасмаранам)
  • служіння Лотосним стопам Господа (падасеванам)
  • ритуальні обряди і поклоніння Господові (арчанам)
  • покірлива відмова від себе (ванданам)
  • служіння людям як служіння Господові (даасьям)
  • поклоніння у формі дружби, благородстві думок, слів і справ (шнехам)
  • повне зречення від індивідуального “Я” і віддання себе Господові (атманиведанам)

Розглянувши основи віровчення Сатьї Саї Баби можна впевнено сказати , що саїзм є синкритичним культом, неоіндуїзму який увібрав у себе основи віровчення не лише Індуїзму, але і християнства, іудаїзму, ісламу, буддизму та інших світових і регіональних релігійних систем.

Дмитрук Ігор
Магістр релігієзнавства