Передумови виникнення Бахаїзму

 

В ХІХ столітті світ переживає хвилю науково-технічного прогресу . З’являються нові галузі знань. Людина наближається до вражаючих відкриттів, які через кілька десятиліть принесуть багато проблем. У цей період людство зневіряється у житті і відсуває релігію на другий план, важливішим стає прогрес і його плоди. У цей час у світі з’являються нові релігії серед яких і бахаїзм . Нова релігія зароджується в Ірані. Як відомо, Іран – історична область стародавньої Персії, де зародилася перша дуалістична релігія – зороастризм , який домінував у Персії до ІХ століття , на зміну йому прийшов іслам і практично витіснив зороастризм з країни. Іслам був представлений трьома сектами : шиїзмом, сунізмом, бабизмом. У бабизмі було розвинуте вчення про прихід пророка, який об’єднає все людство однією релігією .

У Персії хвиля таких передчуттів досягла найвищої точки апогею 23 травня 1844 року, коли Сеїд Алі Мухаммед оголосив себе носієм обітованого Божественного Одкровення. Він швидко здобув багато прихильників . Сеїд Алі Мухаммед прийняв титул «Баб» , з арабської – «Брама» або «Двері». Баб казав, що його пришестя супроводжуватиметься воротами, через які відбувається поява сподіваного Божественного Одкровення для всього людства . Центральною темою його праці був «Баян» – близьке пришестя посланця від Бога, який стане величнішим за Баба. Місія посланця – розпочати нову епоху миру й справедливості, обіцяну в ісламі, іудаїзмі, християнстві , та інших релігіях світу . Баб називав майбутнього вчителя людства такими словами : «Той, кого явить Бог».

Висвітлюючи головну мету своєї місії, він казав: «мета, що лежить в основі цього одкровення , а також тих ,які були до нього ,так само полягає у проголошені пришесті віри того, кого явить Бог ». На думку Баба, людська історія досягла найвищої точки апогею , а він був «голосом волаючого, що голосно виголошує в пустелі Баяну» , повідомляючи людству про те ,що воно вступає в еру свого колективного повноліття . У своїх писаннях Баб закликав своїх послідовників бути на сторожі і, як тільки з’явиться обіцяний, важливо буде розпізнати його і піти слідом . Образ Баба у цій релігії певним чином можна порівняти з роллю Іоана Хрестителя у заснуванні християнства .Баб був провісником Багаулли ,його головна місія полягала у підготовці пришестя Багаулли . В той час Баб заснував свою окрему незалежну релігію під назвою Віра Бабі.

Це релігійне об’єднання породило свою власну потужну громаду, власні писання і залишило помітний слід в історії . Послання Баба поширювалось головним чином через поширення його послань ,коментарів , догматичних і містичних праць. Дехто (як наприклад, Мула Хусейн) міг безпосередньо спілкуватися з ним; один із послідовників Баба так описував вплив його голосу : «Його мелодійний спів, ритмічна течія віршів з його уст полонили наш слух і проникли в саму душу .Гори і долини відлунювали велич його голосу » .

Сміливість проголошення Баба ,яке відкрило картину цілісного нового суспільства , посіяло острах в релігійних і мирських колах . Це викликало хвилю гонінь. Тисячі послідовників Баба були страченні в жахливих різанина. Кілька західних спостерігачів засвідчували надзвичайну відвагу послідовників релігії бабі перед загибеллю. Такі відомі європейці , як Ернест Ренан , Лев Толстой , Сара Бернар і Жозеф Артюр де Гобіно були глибоко схвильовані цією духовною драмою ,що розвивалася в Ірані .

Шляхетність життя і вчення Баба , а також героїзм його послідовників не сходили з уст європейських народів . Історія Тахіре, великої поетеси й представниці релігії бабі,яка проголосила своїм переслідувачам : «можете вбити мене тоді, коли схочете ,але вам не зупинити емансипацію жінок » Ця звістка подорожувала з такою швидкістю , як звістка про Баба . Врешті-решт, супротивники Баба назвали його не тільки єретиком, але й небезпечним повстанцем. Було вирішено їх стратити. 9 липня 1850 року цей вирок втілили в життя у внутрішньому дворику казарм Тебріза; на дахах казарм і навколишніх будинків зібралося близько 10000 осіб . Баб із юним прихильником були підвішені двома канатами навпроти стіни . Полк із 750 солдатів-вірменів вишикувалися в три шеренги . Дим від пороху був таким густим ,що нагадував туман , який огорнув подвір’я . У звіті про страту, надісланому 22 липня 1850 року сером Жюстіном Шіелем , емісаром королеви Вікторії та уповноваженим представником в Тегерані до лорда Пальмерстона ,британського держсекретаря із зовнішніх зв’язків повідомлялося : «Коли розсіявся дим і курява після залпів, Баба не було видно ,а натовп кричав ,що той піднявся на небеса . Кулі перебили канати ,якими він був прив’язаний ,але після пошуків його знайшли у камері ,витягнули звідти і застрелили ».Після першої спроби стратити Баба його було знайдено у камері , де той давав останні вказівки одному зі своїх послідовників .

Перед цим у той самий день приходили охоронці ,щоб вивести його у двір ,але Баб попередив їх ,що жодна «земна сила » не примусить його мовчати , доки він не скаже всього , що збирався .Коли охоронці прийшли вдруге , Баб спокійно промовив: «Тепер можете виконувати те ,що намірилися ». Коли його вивели знову, солдати-вірмени відмовилися стріляти , тоді зібрався загін і з числа мусульман ,яким наказали вистрілити . Цього разу тіла обох розірвало на шматки ,їхні кістки та тіло з’єдналися в одне місиво . Дивовижним було те, що обличчя обох залишилися неушкодженими. Останні слова Баба, звернені до натовпу, були такими: «О примхливе покоління ! Якби ви повірили в мене ,кожен пішов би за прикладом цього юнака ,який посів становище вище за більшість із вас. Настане день, коли ви все пізнаєте, мене вже з вами не буде ». Слова Баба можна порівняти із словами Ісуса Христа і взагалі Баб часто в своїх проповідях цитував Христа і Біблію Після страти Баба в Ірані гоніння його послідовників не закінчилися .

Згодом був створений бахаїзм, який об’єднався із бабизмом, після чого гоніння посилились і продовжуються й до сьогодні . Але це ще більше зміцнило позиції неорелігій, які поширилися за межі Ірану . Як писав один відомий християнський святий Іриній Ліонський , як би не було гонінь, не було б і церкви.

Отже, вже в ХІХ столітті в Ірані прослідковуються першопочатки ісламського фундаменталізму ,коли не дозволялося сповідувати інші релігії, крім одного ісламу . Звісно Іранська тодішня влада робила жахливі вчинки і перші послідовники релігії бабі убли практично всі знищені ,а маленька частинка тих кому поталанило вижити сиділи у іранських в’язницях і чикали приходу нового месії своєї страждальної віри,яка через декілька десятиліть переросла у нову релігію як релігія бахаї або бахаїзм.

Дмитрук Ігор
Магістр релігієзнавства.