Давньоіндійська Етика

Шановні читачі порталу “Філософія і Релігієзнавство“. Представляємо вашій увазі серію публікацій про етику, історію етичних вчень, тощо. Розпочнемо з етики Давньої Індії.

Першим письмовим джерелом етики в Індії є “Закони Ману” – збірки правових і етичних норм, що закріплювали і суворо регламентували стосунки між людьми.

Близько 10 ст. до нашої ери з’являється брахманізм, що закріплює кастовий поділ суспільства, віддає перевагу потойбічному світу, а не земному життю. Пропагували відмову від матеріальних благ, вдосконалення. Усі етичні вчення базувались на релігійно-філософських вченнях. Існувала ідея про відплату, про добро і зло, що розвивалась на основі закону карми – уявлення про Бога Яма, який перевіряв вчинки людей і нагороджував чи карав їх.

Етично-філософські течії давньої Індії:

  1. Ньяя – відречення від світу, як шлях звільнення від страждань.
  2. Санкх’я – моральне самопізнання.
  3. Міманса – знання і виконання моральних правил.
  4. Йога – самозречення, моральний аскетизм, самозаглиблювання.

У 5 столітті в касті кшатрі (воїнів) утворюється Джайнізм, що критикує кастовий поділ, а крім того критикують уявлення про Брахмана, як основу світобудови, заперечують існування усіх Богів і кажуть, що світ був створений сам по собі. Щастя – основа їх етики. Воно можливе в земному житті, за належної поведінки людини: аскетизм, утримання від пристрастей, ахімса – ненасильство (Читайте серію публікацій про Джайнізм).

Ще однією філософської течією є Веданта. Етика її сформована на вченнях шиваїзму, неоіндуїзму та вішнуїзму + деякі вчення Міманси. Засновником Веданти вважається Бадараяна. Їх вчення базується на тлумаченні висловлювань у священних текстах індуїзму про Брахмана і Атмана. Моральною метою цієї течії є очищення і звільнення від пристрастей та гріхів, повернення в лоно Брахмана.

Течія Червака Локаята (6 століття до н.е.) – єдина течія, що заперечує моральний аскетизм та пропагує радощі життя. Критикує існування потойбічного світу і безсмертя душі. Моральною метою черваки локаяти є звільнення від страждань та прагнення отримати задоволення від життя.

От так коротко ми розглянули етику древньої Індій. Чекайте наступних публікацій про етику Китая, античності, сережньовіччя…

Щоб не пропустити нові публікації підпишіться на оновлення порталу “Філософія і Релігієзнавство“.